České rodinné impérium na výrobu cereálií Emco přežilo pandemii i generační obměnu. Nyní hledá akviziční příležitosti a oves
Byznys v čase koronaviru? „Udělali jsme spoustu opatření, abychom nemuseli vypínat továrnu, což pro nás představovalo hlavní nebezpečí,“ říká zakladatel firmy Emco Zdeněk Jahoda. „Ukázalo se, jak důležitá je diverzifikace,“ doplňuje jej jeho syn Martin, který je od února šéfem firmy. Z unikátního dvojrozhovoru se Zdeňkem a Martinem Jahodovými lze vyčíst, jak funguje vedení českého výrobce cereálií Emco i jak se oba vypořádali s tolik diskutovaným problémem nástupnictví v rodinném byznysu. Zdeněk má stále co říct. Více už ale mluví Martin a téma další směřování firmy jede vlastně vesměs v jeho režii.
Jak dopadla epidemie čínské chřipky na váš byznys?
Zdeněk: Po nějaký čas se prodávalo více těstovin, více ovesných vloček i více müsli. Už se to sice vrací do normálu, ale v těchto položkách jsme neutrpěli. Utrpěli jsme v položkách, které jsou vhodné na cesty, jako jsou tyčinky a sušenky. Celkově jsme mírně nad průměrem. Udělali jsme také spoustu opatření, abychom nemuseli vypínat továrnu, což pro nás představovalo hlavní nebezpečí. To se naštěstí povedlo. Sami jsme také získali kontakt do Číny a nakoupili roušky a respirátory. Pak jsme zjistili, že je nebudeme potřebovat a rozdali jsme je doktorům, do domovů pro seniory a podobných zařízení.
Martin: Zároveň se ukázalo, jak hrozně důležitá je diverzifikace. V různých kategoriích a na různých trzích jsme viděli, jak jdou některé kategorie nahoru a dolů. Jak už zmiňoval táta, v Česku šly nahoru věci, kterými se člověk může předzásobit. Ale dolů šly svačinky na cestu. Zvlášť to dopadlo na takové produkty, které jsou na prodejnách prezentované jako impulzní výrobky, které si zákazník neplánuje koupit. Do prodejen chodilo méně lidí a dělali větší nákupy. Tím, že jich bylo méně, se kupovalo i méně impulzních výrobků.
Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot