Kamiony bez řidiče na dálnici. Inovace, nebo nebezpečný hazard?
Vývoj a testování autonomního řízení rychle postupuje i v segmentu nákladních aut. Snahy o zvýšení efektivity a snížení nákladů ale naráží na pochybnosti o bezpečnosti.
Autor podcastů
Nákladní auta bez řidiče by mohly být brzy k vidění v Kalifornii. Administrativa tohoto amerického státu totiž připravila návrh zákona, jak by provoz autonomních nákladních vozidel měl vypadat. Minimálně z počátku ale počítá s tím, že v kabině bude muset být přítomen řidič. Kalifornští zákonodárci už schválili dva bezpečnostní zákony, které souvisí s autonomními nákladními vozidly. Tyto zákony vyžadují, aby v kabinách v nákladních vozidlech bez řidiče seděl jako dohled „operátor“. Zda bude mít onen dohled také ruce na volantu a nohy na brzdě a plynu, není jasné. Zároveň ukládají výrobcům autonomních vozidel povinnost hlásit jakékoli nehody vozidel, dopravní přestupky a další incidenty.
Návrh přichází paradoxně v době, kdy je technologie autonomního řízení pod drobnohledem bezpečnostních regulátorů kvůli několika případům nehod a neštěstí spojených právě s autonomními auty. Například letos na jaře srazilo autonomní vozidlo firmy Waymo (dceřiná společnost Alphabetu) cyklistu na městské křižovatce, vozidlo společnosti Cruise (dceřiná společnost General Motors) zase bylo zapleteno do vážné nehody v San Franciscu, což vedlo k tomu, že firma stáhla z provozu téměř tisíc svých aut.
Přesto startupy, které autonomní vozidla vyrábějí, věří, že kalifornská pravidla budou schválena. Autonomní nákladní vozy se totiž při testovacím nasazování velkých tahačů na předem naplánovaných trasách pro přepravu zboží osvědčují. Společnosti jako Waabi provozují autonomní nákladní vozidla (s přítomností řidičů) na plánovaných komerčních trasách, kde přepravují náklad pro Uber mezi Dallasem a Houstonem v Texasu.
Připomínky k návrhu regulace Kalifornie přijímá do 14. října.