Jedna kostka vládne všem. Legu rostou tržby všem krizím navzdory
Lidé šetří, ale na dánské kostičky si vždycky nějak uškudlí. Firma „šlape“ i do digitálu a videoher, vše s cílem přitáhnout děti ke svým stavebnicím.
editor
Zatímco celosvětový trh s hračkami klesá, dánské společnosti Lego vzrostly loni tržby o dvě procenta na skoro 224 miliard českých korun. K nejúspěšnějším produktům patří kostičkovaní Harry Potter nebo rakety a hrdinové ze Star Wars. Čistý zisk firmě během loňského roku poklesl o pět procent na v přepočtu 44,5 miliardy korun.
Minulý rok přitom z řady důvodů nepatřil pro výrobce hraček mezi ty dobré. Celý segment během roku 2023 globálně poklesl o sedm procent. O to výraznější je zářez, který se Legu povedl. „Opět jsme dokázali přerůst trh o skoro deset procentních bodů,“ řekl šéf dánské firmy Niels Christiansen webu CNBC.
„Je opravdu pěkné vidět, že tuto metu dokážeme překonat v dobrých letech, ale zároveň ji umíme zdolat i v těch špatných,“ doplnil ještě muž, který v čele společnosti, jež se stala synonymem pro hraní a kreativitu, stojí od roku 2017.
Kromě Harryho Pottera a Hvězdných válek jsou dalšími úspěšnými produkty série Lego Technic, City a Icons. Z té poslední se populárními staly třeba naturalisticky působící kytice, mezi ikonami ale najdete i Eiffelovu věž nebo stadion fotbalového Realu Madrid.
Výrobce hraček masivně rostl především během covidové pandemie, kdy lidé zbavení svobody pohybu horentně utráceli za možnost zabavit se doma. Jenže rok 2023 přinesl s pokračující válkou na Ukrajině a celosvětovým ochlazením ekonomiky i rostoucí inflaci, která naopak nutila šetřit, kde se dá.
Úspory se nevyhnuly ani zákazníkům Lega. To je také důvod poklesu čistého zisku. Christiansen uvedl, že Lego prodává stejný objem produktů, ale společnost si všimla, že zákazníci v uplynulém roce cílili na levnější sady.
Pro letošek počítá šéf společnosti s jednociferným růstem tržeb. „Očekává se, že situace na trhu stále nebude snadná,“ řekl v rozhovoru s agenturou Reuters.
V letošním roce podle něj trh s hračkami klesne méně než loni. Hlavní rivalové Lega, americký výrobce panenek Barbie Mattel a další americký podnik Hasbro, který stojí za sérií My Little Pony, se oba kvůli přetrvávající slabé poptávce potýkají s vlažným zájmem.
Lego ovšem stále vidí prostor pro růst, momentálně hlavně v digitální sféře. Koncem roku proto vypustilo videohru Lego Fortnite, kterou vyvinulo ve spolupráci s producentem původního Fortnitu – firmou Epic Games.
Zároveň o více než čtvrtinu posílilo svůj tým pro vývoj digitálních produktů. To všechno s cílem ještě více se propojit se světem dnešních dětí. „Bojujeme o jejich čas a pozornost,“ přiznává Christiansen. „Můžou hrát právě Lego Fortnite nebo cokoli jiného, ale až se přiblíží Vánoce, věřím, že to budou právě naše stavebnice, co si budou přát,“ uzavírá.