Volvo couvá od zásuvky. Automobilka zahazuje plány na plně elektrickou budoucnost

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

Celý článek
0

Mladí lidé nevěří ve vlastní bydlení. „Nezadlužíme se na celý život“

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Celý článek
0

Raiffeisenbank se ocitla ve zlaté ruské pasti

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Celý článek
0

Jak přichází bída

Za první světové války muži místo orání bojovali, pole osiřela a hektarové výnosy spadly na polovinu. Hranice mezi sytostí a hladem tenkrát byla (a stále je) tenká.

Jak přichází bída
Lidé z města se v Německu v průběhu první světové války chystají okopávat brambory na zemědělci opuštěných polích. V důsledku britské námořní blokády zemřelo v zemi hladem na 750 tisíc civilistů. | Profimedia.cz

Když Švejk konečně – po všech svých předchozích vylomeninách – vyrazil na frontu, telefonista Chodounský mu ve vlaku nadšeně líčil nádražní obžerství z pozdního léta 1914. „Když jsme my na začátku vojny jeli do Srbska, tak jsme se přežrali na každé stanici, jak nás všude hostili. Z husích stehýnek jsme vyřezávali špalíčky toho nejlepšího masa a hráli s nimi ovčinec na plátech čokolády.“

Maďaři jim prý házeli do vlaků celé kusy pečených prasat, ze slepic vyjídali jen mozečky, a když v chorvatském Osijeku dostali „velký kotel pečeného zajíce“, už „jsme to nevydrželi a vylili jsme jim to všechno na hlavu“. Většinu cesty „blili z vagonů“ a kaprál Matějka se údajně přežral tak, „že jsme museli dát mu přes břicho prkno a skákat po něm, jako když se šlape zelí, a to mu teprve ulevilo a šlo to z něho horem dolem“.

Jaroslav Hašek samozřejmě přeháněl, ale ne tolik jako obvykle. O pozvracených kolejích se sice v dobových novinách nedá najít ani řádek, ovšem 27. srpna 1914 publikoval lidový deník Večer dopis jakéhosi záložáka, který vyprávěl, jak „ohnivé Maďarky“ napájejí „mužstvo pivem a vínem, důstojníky pak vínem šampaňským a likéry“. V haličských (dnes polských) Mysłowicích nosili měšťané podle deníku Čech k vlaku „doutníky, uzeniny, nápoje a vůbec vše, co vojín ku přilepšení na cestu potřebuje“, zatímco v Kolíně místní rozdali projíždějícímu vojsku „asi 3000 porcí chleba a uzenáčů a asi 100 krabic buchet a taktéž nápojů“.

V Praze obchodnice z ovocného trhu vybraly pro brance „nesčíslně ovoce“, v Jindřichově Hradci „obětavé dámy“ vojáky „hojně podělovaly kuřivem“ a o neobyčejné štědrosti obyvatel středočeských Čejtic víme díky týdeníku Jizeran vše až do posledního dekagramu: slečna Gelnerová napekla koláče, farář dodal půl kila másla, „pí. Krausová dva kusy kunerolu (obzvláště nechutný margarín vyráběný z hovězího loje a směsi olejů, pozn. red.), strouhanou housku“ a nade všechny se vyznamenala choť továrníka Vraného, která na oltář vlasti obětovala „2 kuřata, 3 králíky, 1¼ balíku suché zeleniny, 2 litry máku, 2 litry likéru“.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit