Jak nakrmil nenasytnou inkluzi. Ministerstvu školství dochází s financováním inkluzivního molochu dech
Ministerstvo školství chce změnit financování inkluze. Výdaje na její zabezpečení skokově rostou
Příliš mnoho asistentů pedagoga, obrovské výdaje, které se každý rok zvyšují. Ministerstvu školství s financováním inkluzivního molochu dochází dech. Ukazuje se, že společné vzdělávání všech dětí bez ohledu na handicapy či sociální znevýhodnění v Česku dosáhlo stupně, na který už začínají být veřejné finance krátké.
Nový ministr školství Vladimír Balaš (STAN) hledá cestu, jak z toho ven. Žádné dostupné řešení se neobejde bez problémů. Pokud se nic nezmění, musí ministerstvo počítat s tím, že výdaje za inkluzi nadále porostou. V takovém případě bude muset začít hledat rezervy uvnitř sebe sama. Jenže kde peníze vzít, aniž by jinde chyběly? Pokud se však přistoupí k redukci společného vzdělávání, lze očekávat velké protesty neziskového sektoru i části rodičů, kteří si přejí, aby se jejich děti i přes handicap mohly plnohodnotně vzdělávat s „běžnými“ dětmi.
Pořádný skok
Pro přehled začněme čísly. Ve školním roce 2008/2009 na školách působilo celkem 3917 asistentů pedagoga. V posledním školním roce, tedy 2021/2022, jich bylo 29 188. Vše transformovala legislativa, kterou v roce 2016 prosadila tehdejší ministryně školství Kateřina Valachová (za ČSSD). Ta zcela změnila přístup státu ke vzdělávání dětí s handicapy.
Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot