Znepokojení v Pekingu: Číně se nelíbí Putinovo strašení jadernými zbraněmi a nová ruská doktrína

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Celý článek
0

Proč nehubnete? Tukové buňky si „pamatují“ obezitu a vracejí se k ní, zjistili vědci

„Je možné, že neschopnost udržet si váhu není pouze otázkou vůle, ale je způsobena buněčnou pamětí,“ zaznívá od odborníků.

„Je možné, že neschopnost udržet si váhu není pouze otázkou vůle, ale je způsobena buněčnou pamětí,“ zaznívá od odborníků.

Celý článek
0

Udržitelnost musí jít stranou. Generace Z nakupuje na Temu jako šílená

Kdo nenakupuje na Temu, jako by nežil. Platí to pro mladé lidi z generace Z, pro něž je aplikace tohoto nákupního tržiště tak nepostradatelná, že ve staženích poráží i sociální síť TikTok. Čínská nákupní platforma je přitom známá svými nekvalitními produkty a podle expertů je rovněž bezpečnostní hrozbou.

Kdo nenakupuje na Temu, jako by nežil. Platí to pro mladé lidi z generace Z, pro něž je aplikace tohoto nákupního tržiště tak nepostradatelná, že ve staženích poráží i sociální síť TikTok. Čínská nákupní platforma je přitom známá svými nekvalitními produkty a podle expertů je rovněž bezpečnostní hrozbou.

Celý článek
0

Finanční gramotnost? Z těchto škol pochází ti nejlepší žáci a studenti

Nejlépe finančně gramotné žáky připravují na Základní škole Sulejovice, Základní škole Pardubice-Polabiny a v Masarykově střední škole v Letovicích. Týmy dětí z těchto vzdělávacích institucí obsadily první příčky národní soutěže Finanční gramotnost.

Finanční gramotnost? Z těchto škol pochází ti nejlepší žáci a studenti
Finále Soutěže Finanční gramotnost. | Hrot24

Do letošního ročníku národní soutěže se přihlásilo rekordních bezmála 1300 škol a 64 tisíc studentů. Ti nejlepší z nejlepších žáků a studentů se následně sjeli do Prahy do sídla České národní banky, kde soutěžili rovněž za přítomnosti ministra financí Zbyňka Stanjury a předních českých ekonomů.

Co je cílem soutěže? Zatraktivnit výuku finanční gramotnosti na českých školách a pomoci dětem osvojit si zdravé finanční návyky již od útlého věku. Díky tomu jsou děti následně lépe připraveny do života, lépe obstojí v různých finančních nástrahách, vyznají se lépe v produktech finančních institucí a více do hloubky jsou schopny finančního plánování v osobním i rodinném životě.

Podle organizátorů soutěže se každým rokem zapojuje více škol a studentů, což je pozitivní trend. „Vnímáme, že mezi studenty a učiteli roste zájem o vzdělávání v oblasti finanční gramotnosti. Právě z tohoto důvodu byl letošní 13. ročník opravdu silný. Největší nárůst přihlášených škol jsme zaznamenali v Jihomoravském a Moravskoslezském kraji,“ podotkla ředitelka soutěže Marie Štefánková.

Hlavním partnerem soutěže je již druhým rokem Nadace České spořitelny. „Věříme, že pro budoucnost dětí jsou důležité nejen znalosti o penězích, ale také dovednosti jako kritické myšlení, schopnost řešit problémy a umět komunikovat. To vše Soutěž Finanční gramotnost podporuje, a to je také důvod, proč jsme hrdým partnerem,“ řekla Dana Brandenburg, předsedkyně správní rady Nadace České spořitelny. 

Na národním finále se v Praze utkalo celkem 42 nejlepších týmů dětí z celé republiky. Vítězem za první kategorii se nakonec stal tým ze Základní školy a Mateřské školy Sulejovice, za druhou kategorii zvítězil tým ze Základní školy Pardubice-Polabiny a za třetí kategorii tým z Masarykovy střední školy Letovice.

Výsledky soutěže Finanční gramotnost, I. kategorie – žáci 1. stupně ZŠ

Výsledky soutěže Finanční gramotnost, II. kategorie – žáci 2. stupně ZŠ (+ nižší třídy víceletých gymnázií)

Výsledky soutěže Finanční gramotnost, III. kategorie – střední školy

Ve finálovém národním kole měly jednotlivé týmy zpracovat a prezentovat prakticky laděný úkol, jež měl ověřit jejich schopnosti finančního plánování, využívání finančních zdrojů a rovněž improvizace, protože po prezentaci týmových projektů žáci čelili doplňujícím otázkám odborné komise. Vítězné projekty si lze prohlédnout na webu soutěže.

„Finanční gramotnost je velice podstatné téma, obzvláště u mladých lidí, protože se nadále line celým životem. Pokud chceme, aby naše děti měly kvalitní život, je potřeba je v této oblasti vzdělávat. V zájmu České národní banky je, aby budoucí generace disponovaly alespoň základními znalostmi, byly schopné se v dospělosti orientovat na trhu financí, samy vyhodnocovat situace a předcházet tak nechtěným útokům ze strany podvodníků. Když vidím ty žáky a jejich entuziasmus, naplňuje mě to nadšením a také klidem, že se nám daří vychovávat generace, které na trhu financí obstojí nejen jako klienti, ale třeba i v roli bankéřů nebo ekonomů,“ vysvětlit podporu soutěže ze strany České národní banky Jan Procházka, člen její bankovní rady.