Konec německého mýtu? Volkswagenu láme vaz historicky zakořeněné toxické řízení

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Celý článek
0

Závislosti na lithiu z Číny se jen tak nezbavíme, přesun řetězce na Západ není rentabilní

Vybudování dodavatelského řetězce pro produkci lithia v Severní Americe a Evropě v takovém rozsahu, aby bylo možné obejít Čínu, je v současné době z ekonomického hlediska nereálné. Alespoň to tvrdí společnost Albemarle, největší světový producent lithia.

Vybudování dodavatelského řetězce pro produkci lithia v Severní Americe a Evropě v takovém rozsahu, aby bylo možné obejít Čínu, je v současné době z ekonomického hlediska nereálné. Alespoň to tvrdí společnost Albemarle, největší světový producent lithia.

Celý článek
0

Esej: Hlavolam peněz ve 21. století

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Celý článek
0

Horší, než se čekalo. Průmysl spadl o třetinu

Koronavirus nalomil páteř českého průmyslu: sektor automotive se v dubnu propadl o čtyři pětiny.

Horší, než se čekalo. Průmysl spadl o třetinu
ilustrační foto | Michal Čížek

Dubnová data z českého průmyslu naznačují, že obavy z hluboké recese způsobené uzavřením ekonomiky kvůli čínské chřipce byly namístě. Nejdůležitější segment české ekonomiky se podle údajů Českého statistického úřadu propadl meziročně o 33,7 procenta.

„Tuzemská průmyslová výroba tak zaznamenala v dubnu nejcitelnější meziroční propad v novodobé historii České republiky a překonala doposud nejvýraznější meziroční pád ve výši 22 procent z února 2009, kdy kulminovala globální finanční krize,“ komentuje to hlavní ekonom ING Jakub Seidler.

A co hůř, hodnota nových zakázek klesla ve stejném období dokonce o více než dvě pětiny. Ze zahraničí jich ubylo konkrétně bezmála 45 procent, v tuzemsku pak 36 procent. Problémy firem proto s ukončením nouzového stavu zdaleka nekončí. „Český průmysl kvůli výpadkům v zakázkách nebude moci naplno využívat své kapacity, což povede k obrovským ztrátám,“ tvrdí hlavní ekonom investiční společnosti BH Securities Štěpán Křeček.

Celý průmyslový sektor stáhli do hlubokých záporných čísel především výrobci automobilů a jejich dodavatelé. Automobilový průmysl jako celek podle ČSÚ oproti loňsku spadl dokonce o více než 80 procent. Jde o důsledek zastavení výroby tří velkých automobilek – Škody Auto, Hyundai a TPCA – prakticky na celý měsíc. Kvůli nim stály i dodavatelské firmy.

Sektor automotive zároveň zaznamenal největší výpadky nových kontraktů – o 77,7 procenta. „Pandemie koronaviru téměř zastavila výrobu motorových vozidel v České republice. Důsledky budou katastrofální. Některé firmy odejdou z trhu, jiné budou bojovat s prudkým nárůstem zadlužení,“ předpovídá Štěpán Křeček.

Ekonomové očekávají, že dubnová čísla představují letošní dno a v dalších měsících už by se neměla opakovat. Přesto bude restart výrobců aut, jejich dodavatelů i celého průmyslového sektoru jen pozvolný, hlavně kvůli oslabené domácí i zahraniční poptávce. Roli budou hrát ale také narušené dodavatelské řetězce.