Hollywood proti Rusku. Batman nebude, Netflix vyřadí Putinovu propagandu
Americká filmová studia ruší uvedení svých filmů v Rusku. Netflix nemá v plánu splnit nová pravidla ohledně zařazení ruských stanic do nabídky.
webeditor
Rusko už pociťuje tvrdé dopady odvetných opatření za rozpoutání války na Ukrajině. Nejvíc jej samozřejmě bolí ekonomické sankce, včetně odstřižení některých bank od mezinárodního platebního systému SWIFT či rozhodnutí Evropské unie a Spojených států amerických zmrazit transakce prováděné ruskou centrální bankou, po němž přišel velký propad rublu.
Značné reputační rány pro Kreml pak přinesla reakce sportovního světa. Ruské reprezentace a týmy se nemohou účastnit mezinárodních soutěží, ukončují se dlouholeté sponzorské smlouvy a začíná už se hovořit o tom, že z Ruska budou brzy utíkat zahraniční sportovci, kteří působí v tamní hokejové či fotbalové soutěži.
Teď se začíná ozývat i filmový průmysl. Velká hollywoodská studia oznámila, že pozastavují uvádění svých premiér na ruském trhu. Jako první se k takovému kroku odhodlal Disney, největší a nejvlivnější hollywoodské studio. „Vzhledem k nevyprovokované invazi na Ukrajinu a tragické humanitární krizi pozastavujeme uvádění filmů v Rusku, včetně chystaného filmu Turning Red (Proměna) od Pixaru,“ uvedla společnost v prohlášení s tím, že další byznysová rozhodnutí bude činit s ohledem na vývoj situace.
K bojkotu se posléze přidala i studia Warner Bros. a Sony Pictures. Warner přitom v nejbližších dnech uvede do kin po celém světě dlouho očekávaný snímek The Batman, který měl mít premiéru původně už loni, kvůli pandemii covidu-19 byl ale odložen až na letošní rok. Podobně jako Disney volí i Warner Bros. opatrný tón, když mluví o „pozastavení“ premiéry. „I nadále budeme sledovat vývoj situace. Doufáme v rychlé a mírové vyřešení této tragédie,“ uvedlo studio. Prakticky totožné vyjádření poskytlo i Sony, jehož Morbius je dalším očekávaným komiksovým hitem nejbližších týdnů.
Hollywood se v posledních letech snaží prosadit především na čínském trhu, ten ruský je pro něj méně zajímavý, byť tři procenta z celosvětových prodejů lístků jsou pro něj důležitější, než by se na první pohled mohlo zdát. Například snímek Spider-Man: Bez domova tam na přelomu roku vydělal přes padesát milionů dolarů.
Své plány na ruském trhu přehodnocuje i Netflix, největší streamovací služba na světě. Sice chystá první vlastní ruský seriál Anna K. na motivy slavného románu Anna Karenina a do nabídky plánoval zařadit velké množství ruských filmů, teď je však jeho vlastní budoucnost v Rusku značně nejistá. Kreml totiž od března zavádí pravidlo, podle něhož musí každá vysílací společnost s denním počtem diváků nad sto tisíc zařadit do své nabídky dvacet hlavních televizních stanic Ruské federace. Netflix ale po zahájení ruské invaze na Ukrajinu nemá zájem vysílat putinovskou propagandu.
Netflix má v Rusku problémy už od loňského roku, kdy tamní ministerstvo vnitra začalo řešit stížnost, podle níž americká streamovací služba obsahuje „gay propagandu“ a hrozí jí pokuta, případně i zákaz provozovat své služby na tamním trhu.