Herní kolos před pádem: Ubisoft ruší a odkládá hry
Jedno z největších vydavatelství počítačových a konzolových her na světě hledá perspektivního kupce
redaktor
Odkládání či rovnou rušení napjatě očekávaných počítačových a konzolových her. Informace o úsporách, jež komplikují práci vývojářů. A akcie, jejichž hodnota za pět let klesla o 66 procent. Francouzská videoherní firma, zaměstnávající celosvětově přes dvacet tisíc lidí, má vážné problémy.
O potížích francouzské společnosti, která je vlastníkem několika prestižních značek videoher (viz box), se na trhu spekuluje již delší dobu. Její vedení však problémy dlouho popíralo. Zvěsti o probíhajících úsporných opatřeních a nespokojenosti zaměstnanců s pracovními podmínkami vyvracel marketing vydavatelství poukazy na velké množství her ve vývoji a velkorysými plány pro nově oznámené tituly na další roky. Jenže nyní se ukazuje, že šlo jen o zastírací manévry. Vedení firmy oficiálně oznámilo, že vzhledem „k situaci na trhu“ plánuje zásadní změny. Šmahem zrušilo velké množství her, do nichž podle insiderů vydavatel investoval přes půl miliardy eur (takřka dvanáct miliard korun). A plánuje se propouštění.
„Netajíme se zklamáním z nedávných výsledků naší společnosti. Čelíme protichůdné dynamice trhu v době, kdy odvětví pokračuje v trendu velkých značek a dlouhodobých titulů. To vše na pozadí zhoršující se ekonomické situace, která ovlivňuje výdaje spotřebitelů,“ přiznal v tiskovém prohlášení Yves Guillemot, generální ředitel firmy a jeden z pětice bratrů Guillemotových, kteří v roce 1986 Ubisoft společně založili.
Chybějí hity
Podle Tadeáše Pepře, šéfredaktora videoherního portálu Hrej.cz, však společnost logicky nezveřejňuje všechny detaily související s pozvolným pádem. „Úplně konkrétně vypíchnout příčiny problémů Ubisoftu nelze, ale dle dostupných informací a dat jde o souběh několika negativních okolností. Firma od druhé poloviny roku 2020 nevydala žádnou vyloženě úspěšnou vysokorozpočtovou hru, což obvykle přináší finanční jistotu. V rámci přechodu mezi generacemi herních konzolí se zřejmě vedení nepovedlo správně nastavit vydavatelskou strategii a uplynulé dvě herní sezony byly velmi slabé,“ řekl Pepř.
Firma se podle něj navíc nemůže opřít o žádnou dlouhodobě udržovanou – takzvanou live service – hru, které jsou v současnosti velkým herním trendem. „Tento typ her je důležitou pojistkou u jiných velkých vydavatelství. K tomu je třeba připočíst problematický vývoj existujících projektů, jmenovitě Skull & Bones (několikrát odložená pirátská akce, pozn. red.), evidentní neshody mezi nejvyšším managementem a řadovými vývojáři nebo stále doznívající kauzu spojenou se sexuálním obtěžováním na pracovišti. Rozpočtové škrty pak dále vedou k rušení plánovaných projektů, čímž se problém cyklicky prohlubuje. Navíc se i herního průmyslu dotýká ekonomická krize,“ popsal Pepř.
Vladimír Barák
Podle zahraničních herních novinářů jsou akcionáři Ubisoftu nervózní a vedení firmy tlačí k razantním změnám a škrtům. Dlouhodobě se pak spekuluje o prodeji společnosti. Herní novinář Jeff Grubb z webu GiantBomb.com, který mívá velmi přesné informace z útrob nejvýznamnějších firem v odvětví, již dříve popsal, že zástupci Ubisoftu obcházejí jiné společnosti s nabídkou na akvizici a fúzi. Nikdo neprojevil zájem. „Většinou se tomu vysmáli. Ubisoft je prostě příliš těžkopádný. To, co se dříve na firmě považovalo za silnou stránku, tedy diverzifikovaná struktura vývoje her, je v současnosti prokletím,“ uvedl Grubb.
V krizi, přesto drahá firma
Rovněž podle Tadeáše Pepře z Hrej.cz je prodej herního kolosu spíše nepravděpodobný. „V loňském roce agentura Bloomberg uváděla, že mají o firmu zájem investiční fondy Blackstone nebo KKR & Co., které s herním průmyslem nemají prakticky nic společného. K domluvě ale nakonec zřejmě nedošlo. Vedení pak mělo kontaktovat konkurenční společnosti, ani tam neuspělo,“ komentuje obchodní námluvy Pepř. Aktuálně podle něj mezi nejsilnější kupce na trhu patří čínský holding Tencent, který na Západě investuje dlouhodobě, nebo americký Microsoft.
„Ten v posledních letech investoval do akvizic opravdu významně. V současnosti se ale potýká s nákupem studia Activision Blizzard, kterému brání některé antimonopolní úřady. Velmi silná je také švédská Embracer Group, která od roku 2019 nakoupila přes osmdesát větších či menších studií a vydavatelství. Je ale otázkou, jestli by k takové akvizici mohlo dojít. Rekordní vyplacenou částkou Embracer Group je 2,75 miliardy eur, zatímco odhadovaná tržní kapitalizace Ubisoftu za loňský rok i přes meziroční pokles dosahuje 6,2 miliardy eur,“ vyjmenovává možnosti prodeje herní novinář.
Vedení Ubisoftu oficiálně tvrdí, že chce i nadále zůstat nezávislým vydavatelstvím. Pokud by však přišla zajímavá nabídka, pečlivě by ji zvážilo. Žádné podrobnosti ale firma nezveřejnila s tím, že nebude komentovat spekulace na trhu. Generální ředitel Yves Guillemot se prozatím nechal slyšet, že plánovaná reorganizace a změny ve vydavatelském plánu, tedy odložení a zrušení některých her, mají vést k úsporám ve výši stovek milionů eur. Zaměstnancům zaslal e-mail, v němž je žádá o to, aby se chovali „strategicky ve výdajích“ – cílem má být „co nejefektivnější a nejúspornější firma“. Velké naděje nyní management vkládá do velkých her, které mají vyjít ještě letos. Konkrétně jde o Assassin’s Creed Mirage, dále hru Avatar: Frontiers of Pandora, která se má svézt na fenomenálním úspěchu filmu Avatar: The Way of Water režiséra Jamese Camerona. A rovněž několikrát odložené Skull & Bones.
Top 5 značek
• Assassin’s Creed
Oblíbená herní série vypráví o boji dvou řádů, Asasínů a Templářů. Důraz je kladen na nepozorovaný pohyb, tiché zabíjení či obcházení nepřátel. Typické je zasazení do atraktivních historických kulis, například do viktoriánské Anglie, starověkého Egypta nebo éry Vikingů. Na motivy série vznikl stejnojmenný celovečerní film.
• Far Cry
Hodnotná značka čítající zatím šest plnohodnotných her a tři odbočky. Scénář hry je vždy podobný: hrdina je vržen do smyšlené země ovládané diktátorem. Cílem hry je ho svrhnout. Pro sérii je typický obrovský otevřený svět, který umožňuje řadu vedlejších aktivit – například lov zvěře, rybaření, pilotování letadel apod.
• Tom Clancy
Jméno známého spisovatele zdobí hned několik her. Mezi nejvýznamnější patří Tom Clancy’s Rainbow Six Siege, kde hráči v týmech hrají buď za tým osvobozující zajaté rukojmí, nebo naopak za únosce. Recenzenty i hráči je kladně hodnocena série Tom Clancy’s The Division, kde týmy hráčů tvoří poslední záchranu světa po pandemii.
• Just Dance
Každý rok vyprodukuje Ubisoft nový díl této populární taneční hry. Jde o takzvaný party titul, který se skvěle hodí na setkání s přáteli. Cílem je úspěšně se „protančit“ oblíbenými písněmi na základě dané choreografie. Hráč s mobilem v ruce (ten snímá jeho pohyb) kopíruje pohyby určené hrou. K dispozici jsou stovky hitů, například od Ariany Grande, Michaela Jacksona, Britney Spears či Elvise Presleyho.
• Prince of Persia
Legendární série videoher. Akční dobrodružství, v němž postava prince ve starověké a středověké Persii poráží nepřátele, řeší logické úlohy a překonává překážky, jako například jámy, bodáky či vysoké zdi. První díl byl vydán v roce 1989. Následovaly další na počítače, konzole i mobilní telefony. Nyní Ubisoft pracuje na remaku jednoho z nejpopulárnějších dílů, The Sands of Time z roku 2003.