Havlíček vs. Hřib aneb Souboj neschopných
Havlíček s Babišem „křtili“ obchvat kolem středočeské Roudnice – sotva honorace místo opustila, změnila se silnice opět ve staveniště se zákazem vjezdu
redaktor
Modernizovaná D1 je v prvotřídní kondici, pochvaloval si ještě na konci srpna dvojministr Karel Havlíček po jedné z mnoha inspekcí na „úplně nové dálnici“. Minulý týden se ale ukázalo, že kondice možná není prvotřídní, ba že nejspíš není ani druhotřídní. Ředitelství silnic a dálnic ve čtvrtek oznámilo, že bude muset kvůli popraskanému betonu zavřít a znovu opravit asi osmisetmetrový úsek D1 mezi 65. a 66. kilometrem směrem na Prahu. Povrch by prý v opačném případě nepřežil ani letošní zimní sezonu.
Nový pikantní náboj tak dostala přestřelka o to, kdo je při rekonstrukcích dopravní infrastruktury neschopnější – Karel Havlíček a jeho pukající dálnice, nebo Zdeněk Hřib, jemuž pod rukama kolabuje doprava v Praze?
Miloš v kampani
Spor původně rozpoutal „nadstranický“ prezident Miloš Zeman, když se před několika dny v otevřeném dopisu zapojil do předvolební kampaně a vyzval pirátského pražského primátora k rezignaci. Důvodem měly být právě nezvládnuté opravy komunikací v hlavním městě.
Nahrávku na smeč okamžitě využil Havlíček, který v televizi označil dopravní chaos v Praze za důkaz „obrovské nezkušenosti a naivity magistrátu“. Hřib se bránil, že dálnice na tom nejsou o moc lépe – letecká cesta prezidenta na zahájení školního roku do Brna prý měla být nejlepším důkazem.
Na čí straně je pravda? Nestranný pozorovatel může – jakmile jej přejde hořký smích – konstatovat, že oba pánové si mohou ve skutečnosti podat ruce. Praha už několik roků zažívá léta plná kolon a dopravních omezení. Letošek je ale i na tyto poměry extrémní. Argument, že magistrát pouze řeší mnohamiliardový investiční dluh a zachraňuje ulice před úplným rozpadnutím, obstojí jen těžko.
Stavební práce nejenže nejsou koordinované, což samo o sobě přispívá k dopravním zácpám. Magistrát navíc za dobu svého působení proslul také hokusy pokusy s umělým omezováním osobní automobilové dopravy, často na nejcitlivějších místech, které vede k témuž, a navíc působí jako zlomyslnost. Piráti ani Praha sobě se ostatně nikdy nepřátelstvím k řidičům a láskou k bicyklům netajili.
Na fotkách mu to sluší
Multiministr Karel Havlíček zase už několik měsíců salámovou metodou slavnostně otevírá tu kilometrový, tu tříkilometrový úsek nové dálnice. Na fotkách mu to v přilbě a reflexní vestě sluší a skoro se zdá, že silnice už není kde stavět. Ve skutečnosti jsme ale v budování sítě rychlostních komunikací nijak závratně nepokročili.
Stavebníci navíc opravy často dokončují na poslední chvíli, aby se trefi li do ministrova předvolebního kalendáře. Mimo prasklin na dálnici to vede i k vysloveně směšným momentům. Třeba jako když Havlíček s Babišem „křtili“ obchvat kolem středočeské Roudnice – sotva honorace místo opustila, změnila se silnice opět ve staveniště se zákazem vjezdu.
Vybrat si v oblasti dopravy mezi pražským magistrátem a ministerstvem dopravy je tedy asi stejně jednoduché jako volit mezi vypíchnutím levého, nebo pravého oka. Na druhou stranu, řidiči popojíždějící hodiny v kolonách aspoň mají o čem přemýšlet.