Přetahovaná s odbory: Volkswagen má nejdražší pracovní sílu mezi automobilkami

Krize ve Volkswagenu vrcholí. Značka bojuje nejen o přežití, ale i o prolomení letitého bludného kruhu ustupování odborům. Kvůli nim má dnes tak drahé zaměstnance, že svým rivalům v oboru těžko konkuruje.

Krize ve Volkswagenu vrcholí. Značka bojuje nejen o přežití, ale i o prolomení letitého bludného kruhu ustupování odborům. Kvůli nim má dnes tak drahé zaměstnance, že svým rivalům v oboru těžko konkuruje.

Celý článek
0

Vietnam se topí v plastech: Z recyklace se stává ekologická hrozba

Kanál protékající vietnamskou vesnicí Minh Khai připomíná spíš skládku než vodní tok. Na hladině plují plastové tašky, úzké uličky jsou zaplavené odpadky a z pecí, v nichž se pálí nerecyklovatelný plast, se šíří znečištěný vzduch. Tato „řemeslná recyklační vesnice“, ležící hodinu od Hanoje, je jedním z míst, kam míří plasty z Japonska, Evropy i USA, původně určené k recyklaci. Realita je však jiná – plastový dovoz se mění v ekologický problém.

Kanál protékající vietnamskou vesnicí Minh Khai připomíná spíš skládku než vodní tok. Na hladině plují plastové tašky, úzké uličky jsou zaplavené odpadky a z pecí, v nichž se pálí nerecyklovatelný plast, se šíří znečištěný vzduch. Tato „řemeslná recyklační vesnice“, ležící hodinu od Hanoje, je jedním z míst, kam míří plasty z Japonska, Evropy i USA, původně určené k recyklaci. Realita je však jiná – plastový dovoz se mění v ekologický problém.

Celý článek
0

Češi si od příštího roku za plyn připlatí i dva tisíce. Prsty v tom má Fialova vláda

Klíčovým důvodem nárůstu regulovaných plateb za plyn v Česku je nutnost pokrýt náklady společnosti Net4Gas, kterou loni prostřednictvím státního podniku ČEPS koupil stát. Provozovatele tisíců kilometrů plynovodů, které však z velké části zůstávají prázdné, pořídil stát i s dluhem čítajícím přes 34 miliard.

Klíčovým důvodem nárůstu regulovaných plateb za plyn v Česku je nutnost pokrýt náklady společnosti Net4Gas, kterou loni prostřednictvím státního podniku ČEPS koupil stát. Provozovatele tisíců kilometrů plynovodů, které však z velké části zůstávají prázdné, pořídil stát i s dluhem čítajícím přes 34 miliard.

Celý článek
0

Místo zhodnocení těžká ztráta. Goldman Sachs se nevyplatila sázka na výrobce baterií Northvolt

Americká renomovaná investiční banka Goldman Sachs přiznala, že bude muset odepsat v přepočtu 21,5 miliardy korun, které investovala do švédského výrobce baterií.

Místo zhodnocení těžká ztráta. Goldman Sachs se nevyplatila sázka na výrobce baterií Northvolt
Americká investiční banka Goldman Sachs věřila, že Northvolt bude úspěšnou firmou. Marně (ilustrační obrázek) | Hrot24, vygenerováno v Midjourney

Vyhlášená investiční banka Goldman Sachs věřila evropskému výrobci baterií do elektromobilů Northvolt natolik, že jej prostřednictvím svých investičních fondů podpořila částkou 896 milionů dolarů (21,5 miliardy korun).

Ještě před sedmi měsíci jeden ze soukromých kapitálových fondů z této investice do švédského startupu, který celkově od investorů získal 15 miliard dolarů (360 miliard korun), avizoval zhodnocení pro investory ve výši 4,3násobku vložených peněz a do příštího roku až šestinásobek.

Vše je ale jinak. Firma Northvolt nyní přiznala, že má na účtech jen několik desítek milionů dolarů a celkově dluží dalších 5,8 miliardy dolarů (139 miliard korun). Proto u amerických soudů požádala o ochranu před věřiteli. Doufá, že díky restrukturalizaci přežije finanční klinickou smrt a bude nakonec úspěšně produkovat akumulátory do elektromobilů.

Americká banka v dopise pro investory nyní podle Financial Times napsala, že je zklamána výsledkem hospodaření Northvoltu a ke konci roku bude nucena odepsat zmíněných 896 milionů dolarů, které drží její investiční fondy.

Finanční instituce se vstupem do švédské firmy stala po automobilce Volkswagen druhým největším akcionářem. Vlastní dvacet procent společnosti, kterou založili v roce 2015 bývalí manažeři americké Tesly.

Goldmani prvně do nadějné firmy investovali miliardu dolarů v roce 2019. Finanční prostředky posloužily k výstavbě první gigafactory ve Švédsku v blízkosti severního polárního kruhu. V té době o novém kole financování formou rizikového kapitálu ředitel Northvoltu Peter Carlsson hovořil jako o klíčovém okamžiku pro celou Evropu, protože se vymaní ze závislosti na dovozu baterií z Asie, zejména Číny.

Carlsson po vyhlášení bankrotu v Americe ze své funkce CEO odstoupil, dále ale bude působit ve správní radě a jako poradce firmy. Přesto varoval evropské politiky, investory i byznys, že starý kontinent nesmí sejít z nastoupené cesty zelené transformace v dopravě.

Americká banka Goldman Sachs dále uvedla, že se v posledních měsících snažila zajistit krátkodobé překlenovací financování pro Northvolt, aby firma dokázala rozjet svou výrobu lithium-iontových baterií. Produkce je stále pouhým zlomkem původně slibovaných parametrů, měla totiž vyrábět akumulátory o celkové kapacitě 24 gigawatthodin ročně.

V červnu padla dohoda na dodávku akumulátorů pro automobilku BMW v hodnotě dvou miliard eur (51 miliard korun). Od té doby vychází stále více najevo, že řízení firmy bylo neefektivní a nedokázalo zajistit potřebnou kvalitu ani objem výroby baterií, které po mnoho let slibovalo investorům.

Vedení švédské firmy se po všech finančních a manažerských karambolech snaží přilákat nový kapitál. Tvrdí, že pokud získá dalších 1,2 miliardy dolarů (29 miliard korun), bude moci v prvním kvartále příštího roku opustit režim ochrany před věřiteli a nastartovat zelené podnikání.