Expandeco si jde pro 65 milionů korun. Investory chce najít na platformě Crowdberry
Podle Tomáš Vrtíka bude segment e-commerce v následujících letech růst – a spolu s ním i chuť e-shopařů expandovat. „Je to totiž zřejmě jediný způsob, jak udržet svůj byznys škálovatelný a ziskový i v době rostoucí konkurence,“ řekl Hrotu.
redaktor
Českým investorům se otevírá příležitost, která je běžně dostupná jen private equity fondům. Slovenské Expandeco plánuje prostřednictvím investiční platformy Crowdberry nabrat 2,57 milionu eur, tedy necelých 65 milionů korun. Finanční injekci hodlá využít na akvizici nejmenované logistické společnosti s 15letou historií, což by mělo rozšířit jeho nabídku služeb a zároveň jej přiblížit ke svému cíli – vytvoření celoevropské platformy pro e-shopy.
Expandeco založili Tomáš Vrtík a Miroslav Kráľ před deseti lety, dnes už jejich tým čítá 80 lidí. Záměrem firmy, která už působí ve 20 evropských zemích, je pomáhat e-shopů, které mají ambici expandovat do zahraničí. Poskytuje jim proto zákaznickou podporu v místním jazyce, překlady a lokalizaci, správu zpětné logistiky a další služby, jako jsou lokální adresy, bankovní účty a telefonní čísla. Takto již Expandeco přispěl k expanzi přibližně 500 e-shopů.
Minimální investice do kampaně je 3150 eur, tedy bezmála 80 tisíc korun, očekáváná návratnost je 20 procent ročně. Díky této akvizici prý bude Expandeco schopno navýšit obrat obou společností dohromady ze současných 15 milionů eur na 30 milionů eur, a to do pěti let. O investování projevili zájem také současní zákazníci Expandeca z řad předních českých i slovenských e-commerce hráčů. Za pár dnů kampaň překročila hranici jednoho milionu eur indikovaného kapitálu.
„Pro Expandeco je tato akvizice klíčovým krokem na cestě k celoevropskému pokrytí logistických služeb. Pomůže nám výrazně rozšířit kapacity a urychlit růst. Zároveň je to pro investory příležitost, kdy se mohou přímo účastnit na vytváření jednoho integrovaného systému dvou stabilních ziskových firem. Z důvodu probíhajících jednání však název akvírované společnosti zatím nechceme zveřejnit,“ uvedl Vrtík.
Podle něj bude segment e-commerce v následujících letech růst – a spolu s ním i chuť e-shopařů expandovat. „Je to totiž zřejmě jediný způsob, jak udržet svůj byznys škálovatelný a ziskový i v době rostoucí konkurence,“ řekl Vrtík Hrotu.
Dano Gašpar, společník platformy Crowdberry, pak dodal, že takové investice obvykle dělají pouze institucionální private equity fondy. „Expandeco je stabilní zisková firma s vizí stát se evropskou platformou pro e-shopy, a právě akvizice mezinárodní logistické společnosti jí k tomu pomůže. Je to vzácná příležitost pro investory, kteří se obvykle nemají šanci k takové transakci dostat.“
Za svou existenci zafinancovalo Crowdberry desítky firem v celkové výši přesahující 65 milionů eur privátního kapitálu. Platforma tak pomohla značkám jako GymBeam, Footshop nebo Boataround.