Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Elektrárna na chodníku. Bosch instaloval palivový článek na nádraží

V Bamberku stojí první stacionární palivový článek od firmy Bosch mimo její průmyslový podnik. Elektřinou zásobuje autobusové nádraží. Sektor decentralizované energetiky má podle německé firmy velkou budoucnost.

Elektrárna na chodníku. Bosch instaloval palivový článek na nádraží
Palivový článek na nádraží v Bamberku | Bosch

Malá elektrárna připomíná dvoumetrovou ledničku. Palivový článek s tuhými oxidy (SOFC) má být technologií, která bude v následujících letech k vidění na řadě míst evropských měst. První instalaci provedl Bosch v bavorském Bamberku na centrálním autobusovém nádraží. Systém podle výrobce umožní pokrýt spotřebu dvou desítek čtyřčlenných domácností. Sériově chce stacionární palivové články vyrábět od roku 2024. 

Firma už používá dvacítku palivových článků ve svých továrnách. Stacionární palivový článek na nádraží zatím využívá jako palivo zemní plyn, v budoucnu by se mělo přejít na zelený vodík. Firma doufá, že s technologií prorazí v globálním měřítku. Do vývoje a výroby těchto článků chce do roku 2024 investovat přes 100 milionů eur (2,6 miliardy korun).

Výhodou technologie je, že její účinnost je o něco vyšší než při spalování plynu v běžných paroplynových elektrárnách. Výrobce automobilových dílů a elektrospotřebičů ji udává na úrovni 60 procent. K tomu má účinnost pro ohřev vody ve výši 85 procent. Pro vytápění a ohřev vody ji využívá pekárna na nádraží v Bamberku.

„Decentralizované zásobování energií v městských částech bude stále důležitější,“ tvrdí manažer projektu Bosche Wilfried Kölscheid. Právě v době přechodu na obnovitelné zdroje je zásadní, aby měla i města dostatek decentralizovaných zdrojů, aby mohla pokrývat poptávku po elektřině v časech vysokých odběrů. Malou elektrárnu ponechala společnost občanům na očích, aby si uvědomili její důležitost, vysvětlil Michael Fiedeldey z městských služeb, které provozují nádraží. Palivový článek by mohl být umístěn také pod povrchem. 

Produkční kapacita 200 megawattů ročně

Stacionární palivové články se mohou uplatnit v průmyslových komplexech, ale i ve městech. Bosch očekává, že do roku 2030 bude mít trh s touto technologií roční hodnotu 20 miliard eur. Firma chce vytvořit výrobní kapacitu ve výši 200 megawattů ročně. To už by znamenalo zásobovat elektřinou 400 tisíc lidí. 

I když nyní články používají zemní plyn, v budoucnu to bude vodík, který se bude vyrábět z obnovitelných zdrojů energie. Tím by se vyřešila nestabilita výroby elektřiny ze solárních a větrných parků. Ale i použití zemního plynu podle výrobce znamená úsporu emisí o 40 procent oproti současnému německému energetickému mixu. Podporu mají palivové články i od spolkové vlády, ta je dotuje programem ve výši devět miliard eur (235 miliard korun). 

Ředitel společnosti Bosch Volkmar Denner požaduje, aby se zelený vodík začal ve velkém průmyslovém měřítku vyrábět co nejdříve, jen tak totiž bude cenově konkurenceschopný.

Místo motorů palivové články

Ve výrobě palivových článků vidí budoucnost i starosta města Andreas Starke, podle něhož přinese nová pracovní místa. V Bamberku totiž Bosch vyrábí komponenty pro naftové motory, kterým hrozí, že se po roce 2030 přestanou vyrábět. Na palivových článcích tu zatím pracuje sto zaměstnanců firmy. 

SOFC technologie se má jako decentralizovaná malá elektrárna využít kromě továren a měst i pro datová centra nebo při provozu nabíjecích stanic pro elektromobily. Firma Bosch v tomto oboru vidí velkou obchodní příležitost. Bude zajišťovat vývoj, výrobu, prodej i servis palivových článků. Na vývoji od roku 2018 spolupracuje s britskou společností Ceres Power, ve které má menšinový podíl.

Kölscheid doplnil, že systémy SOFC se mohou propojovat do libovolně velkých celků, takže bude možné vytvořit velké virtuální elektrárny, které dokážou napájet elektřinou celé oblasti nebo továrny.