Masivní dotace na nákup nových elektromobilů zásadním způsobem deformují německý trh s ojetými vozy s elektromotorem a lithiovými bateriemi uloženými v podlaze auta. Upozorňují na to prodejci značky Opel, když se začalo spekulovat o tom, že by mateřský koncern PSA, který značku z Rüsselsheimu vlastní, přenesl náklady na zbytkovou cenu elektroojetin na své dealery.
Přitom prodej nových elektromobilů je nyní tím, co drží prodejce nad vodou. O elektrické modely Corsa-e a Mokka-e je mimořádný zájem, protože se na ně vyplácí dotace devět tisíc eur (vláda poskytuje dvě třetiny, třetinu výrobce).
Zájem je zejména o novinku crossoveru Mokka-e. Dodací termíny ale nabírají zpoždění a zákazníci si stěžují na rušení objednávek. Výrobní kapacita je už na celý rok 2021 prakticky prodaná. Cena se v Německu pohybuje díky „inovačnímu bonusu“ ve výši 23 400 eur (608 tisíc korun) místo původní tržní ceny 33 tisíc eur (858 tisíc korun).
Předražený ležák
Dotační pokroucení trhu způsobuje, že zbytková cena elektrických ojetin je příliš vysoká u aut, která si lidé pořizovali před zavedením štědrých dotací. Z těchto aut se stávají doslova ležáky, které nikdo nechce. Na to si stěžují právě dealeři značky Opel. Vyšší náklady na ně chce přesunout výrobce, informoval časopis Automobilwoche. „Jsou naštvaní a bojí se, že nebudou moci konkurovat ostatním značkám,“ napsal týdeník.
Dealeři chtějí ještě s automobilkou vyjednávat o změně. Postup považují za neférový. Prodej ojetin by se nemohl financovat v rámci společnosti Opel-Bank, což by znamenalo, že jejich financování musí podpořit třetí strana. To by ale prodej dále zkomplikovalo, podle prodejců fakticky znemožnilo.
„Celkově platí, že inovační bonus trh s auty výrazně naruší. Starší elektromobily jsou zbytkovými cenami fakticky zničeny. A nikdo neví, jak to bude vypadat po zrušení prémie dál,“ lakonicky komentoval situaci na německém trhu odborník na automobilový sektor Ferdinand Dudenhöfer. Velkým problémem to je pro leasingové společnosti.
Vypněte dobíječky ve špičce
Dalším sporným momentem německého zavádění elektromobility „násilím shora“ je návrh ministra hospodářství Petera Altmaiera, který chtěl poskytovatelům elektrické energie legislativně umožnit, aby odpojili soukromé majitele dobíjecích stanic v momentě, kdy bude třeba regulovat ve špičce poptávku po elektřině.
To doslova vytočilo výrobce elektromobilů. Vnímají to také jako podraz, protože německá vláda dlouhodobě usiluje o to, aby se elektromobilů prodávalo co nejvíce. A s tím souvisí i masivní investice německých automobilek do elektrických modelů.
Návrh na „vyhlazování špiček“ kritizovalo německé Sdružení automobilového průmyslu (VDA). Prezidentka sdružení Hildegard Müllerová prohlásila, že se jedná fakticky o vypnutí dobíjecích stanic a poškodí to zákazníky i výrobce. Může to posílit i odpůrce pořízení elektromobilu.
Energetici varují, že to bude drahé
Po kritice Altmaier slíbil, že návrh přepracuje. Tím zase naštval zástupce producentů energie. Svaz pro energii a vodní hospodářství (BDEW) naopak varoval před tím, že vláda musí mít jasný plán pro situaci, kdy se k distribuční síti připojí miliony elektromobilů. Aby byl přechod na elektromobily úspěšný, musí k tomu být připraven i energetický systém.
Kerstin Andreaeová z BDEW obvinila autobranži, že dostatečně nevěří svým produktům, pokud se obává, že by kratší vypnutí dobíjecích stanic bylo pro elektromobily problém. Lidé se spalovacími motory také nejezdí nadoraz s úplně prázdnou nádrží a tankují s předstihem, argumentuje.
I proto by se měly ve větší míře budovat dobíjecí stanice doma v garážích nebo na pracovišti, aby si majitelé elektrovozů dobíjeli akumulátory průběžně, zejména mimo energetickou špičku. Pokud nebude umožněno krátkodobě dobíječky vypnout, bude se muset síť značně posílit za miliardy eur. Takové opatření samozřejmě dopadne v cenách elektřiny na všechny koncové zákazníky, i ty, kteří elektromobil nemají. Ministr po další kritice slíbil oběma stranám, že bude o návrhu ještě jednat, aby vyhovoval energetikům i výrobcům aut.