Dojezd až 780 kilometrů? Čínský Zeekr chce se svým elektrickým SUV vytlačit z trhu Teslu
Čínská automobilka plánuje do konce roku zahájit celosvětový prodej svého plně elektrického pětimístného SUV, jež bude mít podle typu baterie dojezd 600 až 780 kilometrů. Cena pro čínský trh činí v přepočtu 765 tisíc korun a bude levnější než Tesla Model Y.
redaktor
SUV střední střídy Zeekr 7X má premiéru na čínském trhu 20. září a jeho cena je prozatím stanovena na 239 900 jüanů (765 tisíc korun). V přepočtu na dolary má být levnější o 1400 dolarů (32 tisíc korun), než za kolik se v Číně prodává hlavní konkurent Tesla Model Y. Pro zajímavost, toto americké SUV se v Česku prodává za 1,2 milionu korun.
Čínský výrobce Zeekr oznámil, že SUV bude globálně nabízet do konce tohoto roku. Novinka přichází v době, kdy na čínském trhu pokračuje intenzivní cenová válka mezi výrobci elektromobilů – nejen čínskými, ale i zahraničními.
Značku vlastní čínská automobilka Geely Automobile Holdings, byla založena v roce 2021 a specializuje se na prémiový segment elektromobilů. Značka Zeekr má sídlo v přístavním městě Ning-po. Přezdívá se jí „čínská Tesla“, protože se snaží auta dělat kvalitně. SUV 7X nabízí zrychlení z nuly na sto kilometrů v hodině za 3,8 vteřiny.
Hlavním trumfem před konkurencí má být použití lithium-železo-fosfátových akumulátorů, jež byly speciálně vyvinuty pro novou generaci elektromobilů. Čínští inženýři slibují, že dobití článků na 75 procent kapacity bude trvat pouhých 10,5 minuty a má být nejrychlejší na světě. Menší baterie umožní dojezd 605 kilometrů, větší 780 kilometrů.
Čínský výrobce se netají tím, že chce Teslu z čínského trhu v segmentu pětimístných SUV vytlačit. Další modely elektromobilů představily i čínské automobilky XPeng a Nio, jež jsou výrazně levnější než srovnatelné vozy od americké automobilky Elona Muska. Jak poznamenal web televize CNBC, pro automobilku Tesla bude stále obtížnější si svou pozici na největším automobilovém trhu světa udržet.
S propadem poptávky po elektromobilech se potýká také největší evropská automobilka, německý Volkswagen. Výrobce z Wolfsburgu musí zásadně škrtat ve svém rozpočtu. Vedení oznámilo, že poprvé ve své historii bude muset zrušit továrny na území Německa.
Prodeje elektromobilů se na německém trhu po zrušení štědrých dotací meziročně propadají o desítky procent. V červenci to meziročně bylo o 36,8 procenta.