Dobře promazaný bezemisní stroj. Německo vsadí na vodíkovou dálnici za půl bilionu
Německá vláda chce mít už v příštím roce hotovou část páteřní sítě pro zelený vodík, který se vyrábí z obnovitelných zdrojů. To má umožnit ukončení spalování zemního plynu i v energeticky náročných průmyslových oborech.
redaktor
Německo pokračuje ve svém zeleném energetickém pokusu. Po konci jádra a odstavování uhelných elektráren, přichází na řadu i postupné ukončení éry zemního plynu. Energetické firmy počítají s tím, že do roku 2032 vznikne v největší evropské ekonomice páteřní síť pro přepravu vodíku, který budou vyrábět mohutné elektrolyzéry poháněné energií ze slunce a větru.
Vodíková dálnice o délce deseti tisíc kilometrů má mít cenovku minimálně dvacet miliard eur (508 miliard korun) a jak napsal deník Frankfurter Allgemeine Zeitung, tuto obří sumu pochopitelně zaplatí německý daňový poplatník.
Cílem kabinetu, ve kterém sedí i němečtí Zelení, je, aby veškeré lodě, ocelárny, chemičky, sklárny a další průmyslové obory nespalovaly fosilní plyn, ale jen udržitelný vodík. Už v roce 2045 chce Berlín ze čtvrté největší ekonomiky světa vytvořit dobře promazaný bezemisní stroj. První úseky vodíkové infrastruktury mají být hotovy už v příštím roce.
Jednou z firem, která oznámila zásadní investici do vodíkové ekonomiky, je energetická skupina EnBW. Jen v první fázi chce vložit jednu miliardu eur do budování německé vodíkové sítě, jež má později tvořit základ celoevropské přepravní páteře.
„Vodíková páteřní síť představuje první krok k vodíkové ekonomice budoucnosti a vytváří základ pro úplnou dekarbonizaci německé ekonomiky a dosažení klimatických cílů,“ vysvětlil Dirk Güsewell, člen představenstva pro infrastrukturu EnBW. Celkově plánuje firma do energetické transformace investovat do roku 2030 čtyřicet miliard eur. Nicméně až 70 procent veškeré poptávky po zeleném plynu má zajistit dovoz ze zahraničí.
Výstavba velkokapacitního vodíkového potrubí podle zeleného ministra průmyslu a energetiky Roberta Habecka umožní přitáhnout k projektům vodíkové ekonomiky další soukromé subjekty, jako jsou producenti zeleného vodíku, provozovatelé elektráren a subjekty, které budou udržitelný plyn skladovat.
Z budování páteřní sítě mají podle vicekancléře profitovat všechny spolkové země Německa. Velkou část infrastruktury má tvořit také současná plynárenská síť, která se upraví z transportu zemního plynu na vodík. Vodíkové nadšení vlády nicméně nesdílí politici z opoziční CDU, kteří se obávají, že řada průmyslových regionů – zejména na jihu Německa – nakonec zůstane bez potřebné infrastruktury a dodávek energií.