OpenAI chce od investorů vybrat pět miliard dolarů při valuaci 150 miliard

Incestní vztah mezi lídrem výzkumu umělé inteligence a jeho strategickými investory může firmu do budoucna poškodit.

Incestní vztah mezi lídrem výzkumu umělé inteligence a jeho strategickými investory může firmu do budoucna poškodit.

Celý článek
0

Čína bude testovat flotilu elektromobilů ke stabilizaci elektrické sítě

Největší asijská ekonomika chce vyzkoušet, jak může velké množství elektromobilů přispět ke stabilizaci elektrifikační soustavy během špičky.

Největší asijská ekonomika chce vyzkoušet, jak může velké množství elektromobilů přispět ke stabilizaci elektrifikační soustavy během špičky.

Celý článek
0

Námořní výzva století: Jak firma s nejsilnějším jeřábem světa zachránila potopený Kursk ze dna moře

Vyzvednutí ponorky Kursk, která se v roce 2000 potopila v Barentsově moři, bylo jedním z nejkomplexnějších námořních záchranných projektů v historii. Nizozemská společnost Mammoet vedla operaci, která čelila silným technickým i bezpečnostním výzvám. Díky kombinaci inovativní technologie a pečlivého plánování se projekt stal milníkem námořního inženýrství.

Vyzvednutí ponorky Kursk, která se v roce 2000 potopila v Barentsově moři, bylo jedním z nejkomplexnějších námořních záchranných projektů v historii. Nizozemská společnost Mammoet vedla operaci, která čelila silným technickým i bezpečnostním výzvám. Díky kombinaci inovativní technologie a pečlivého plánování se projekt stal milníkem námořního inženýrství.

Celý článek
0

Deště zachránily Panamský průplav. Omezení pro lodě se ruší

Panamský průplav, který dlouhodobě trápí nedostatek vody, zrušil nedávná omezení pro námořní přepravu.

Deště zachránily Panamský průplav. Omezení pro lodě se ruší
Panamský průplav je po soužení suchem opět splavný; ilustrační snímek | Shutterstock.com

Vodním kanálem, který vede středoamerickou zemí, může opět proplouvat až 36 nákladních lodí za den. Maximální ponor pro lodě se zvýšil na 50 stop (15 metrů). Ruší se tím omezení, které způsobilo sucho. Deště v posledních dnech umožnily kapacitu uměle vytvořené vodní cesty opět zvýšit, protože stoupla hladina umělého jezera, která průplav napájí, oznámil šéf správy kanálu Ricaurte Vasquez.

Vedení Panamského průplavu očekává, že deště budou pokračovat až do listopadu a zachrání tím provoz na kanále, který je zásadní pro přepravu zboží z Asie na východní pobřeží Spojených států. Průplav používá až 46 procent kontejnerového nákladu, který míří ze severovýchodní Asie na východ USA.

Zachování provozu je navíc klíčové pro panamskou ekonomiku, protože státu, kde žije 4,4 milionu obyvatel, tím zaručuje roční příjem ve výši pěti miliard dolarů (113 miliard korun). Nyní kanál denně využívá asi 30 až 32 lodí. V době sucha byl ale omezen na 24 plavidel za den. Vasquez doplnil, že bude trvat až šest měsíců, než se přepravci vrátí na plnou kapacitu této klíčové vodní cesty.

Loňský klimatický jev El Niño způsobil výrazný pokles srážek. Správa průplavu musela prvně v historii omezit provoz kvůli nedostatku vody. Byly pořádány aukce pro přepravní firmy, ve kterých se firmy přeplácely, aby získaly tranzitní sloty. Část tankerů ale zvolila alternativní cesty, zejména ty, které převáží zkapalněný zemní (LNG) nebo ropný plyn (LPG).

Omezení provozu se ale očekává i pro období sucha v roce 2025, které většinou nastává v první polovině roku. Přepravci LNG a LPG budou moci podle Vasqueze žádat o dlouhodobé rezervační sloty, aby nebyli dotčeni omezeními.

Sucha způsobená El Niñem ale mají pokračovat v následujících čtyřech letech. I proto se Panama snaží zadržet co nejvíce vody v Gatúnské přehradě, která je hlavním zdrojem vody nejen pro průplav, ale i pitné vody pro polovinu obyvatel Panamy.

Středoamerická ekonomika už plánuje stavbu nové přehrady na Río Indio západně od Panamy City, aby zvýšila zásoby vody. Je ale nutné přemístit členy místních komunit. Rozhovory s nimi budou trvat následujících 18 až 24 měsíců. Teprve potom by se mohl projekt pohnout směrem k realizaci.

Jeho náklady se odhadují na dvě miliardy dolarů (45 miliard korun) a výstavba si vyžádá čtyři roky. Poté by měl být Panamský průplav mnohem více odolný vůči dlouhotrvajícím suchům.