Hrot24.cz
Další důsledek zbabrané války? Rusové propadli nákupům na internetu

Shutterstock.com

Další důsledek zbabrané války? Rusové propadli nákupům na internetu

Jen během prvních sedmi měsíců letošního roku stoupl objem internetových nákupů v Rusku meziročně o celých 42 procent.

Václav Drchal

Rusové přišli na chuť nákupům na internetu. Rozkvět e-commerce přinesl – tak jako jinde ve světě – covid, ovšem Rusové nepolevili, třeba na rozdíl od Čechů, ani poté, co covid odezněl. Ruský server Lenta.ru informoval, že během prvních sedmi letošních měsíců vzrostla tamní e-commerce meziročně o celých 42 procent.

Nakolik se na tom podílí zbabraná válka na Ukrajině, následný propad ruské ekonomiky, zhoršení zásobování a snaha lidí ušetřit pár rublů hledáním nejlevnější alternativy na internetu, není zatím úplně jasné.

Slevy a bonusové programy

Vedle pohodlí (sehnat tu pravou věc na tak odlehlých místech, jako jsou Čukotka, Sachalin, Kamčatka či Jamalo-něnecký autonomní okruh, může být kříž) je nejsilnější motivací k internetovému nakupování právě cena a různé slevy, bonusové programy, promokódy či „cashbacky“.

Jistý Andrej Samochin z Novosibirsku si tak, jak stojí v článku, díky internetu koupil za polovic kvalitní italské boty a Taťána Šalevičová z Krasnodaru zase „pánve a hrnce, jaké už dlouho chtěla“. V tomto konkrétním případě se to však tak úplně nevyvedlo, protože její sestra – „rodinná šéfkuchařka“ – měla v dotyčném e-shopu speciální slevu, a tak to mohlo být ještě výhodnější. 

Celkem Rusové od ledna do července letošního roku nakoupili podle tamní Asociace internetových prodejců na internetu věci za 2,7 bilionu rublů, tedy zhruba za bilion korun. Je to nepochybně ohromná suma, ale dejme si ji do souvislostí. Češi během rekordního roku 2021 utratili za nákupy na internetu 223 miliard korun, což by odpovídalo 130 miliardám za sedm měsíců.

Kdyby bylo Čechů tolik jako Rusů (tedy 13,4krát víc), šlo by o 1,74 bilionu korun, což znamená, že průměrný Čech utratil na internetu skoro dvakrát tolik než průměrný Rus.

Letos ovšem český náskok poněkud uvadá. Češi se totiž po zvládnutí pandemie covidu do jisté míry vrátili k nakupování v kamenných obchodech a z nedávné analýzy společnosti Shopsys plyne, že tuzemská e-commerce poklesla během prvních devíti měsíců letošního roku o dvanáct až třináct procent.