Čtyři miliardy pro Rohlík. Finanční injekce má urychlit další expanzi v Evropě
Další kapitál na rozvoj získal český online prodejce potravin mimo jiné od Evropské banky pro obnovu a rozvoj a Evropské investiční banky.
redaktor
Online prodejce potravin a zároveň jeden z českých jednorožců Rohlík už dosáhl ziskovosti nejen v Česku, ale také v Maďarsku a německém Mnichově. Jen to ale skupině, která dále působí například v Rakousku a Rumunsku, nestačí – a ráda by do roku 2030 vstoupila do dalších 15 měst ve střední, západní i východní Evropě. Pomoct má tomu obří investice ve výši 170 milionů dolarů, což představuje necelé čtyři miliardy korun.
Finanční injekci získala společnost podnikatele Tomáše Čupra od širokého spektra subjektů, mezi kterými je Evropská banka pro obnovu a rozvoj, která v Rohlíku zvýšila svůj podíl, i stávající investoři Sofina, Index Ventures, Quadrille a TCF Capital. Peníze do Rohlíku putují rovněž z prostředků Evropské investiční banky, která je poskytla v rámci iniciativy Scale-up. Ta se zaměřuje na financování rychle rostoucích technologických startupů v Evropské unii.
„V celé Evropě je obrovská poptávka po on-line prodeji potravin. Nevidíme to jako krátkodobý fenomén, ale jako dlouhodobou příležitost, na které můžeme postavit vedoucí tržní nabídku,“ říká Čupr. Jeho skupina dle svého vyjádření doručuje přes milion objednávek měsíčně, zároveň v loňském roce obsloužila kolem osmi set tisíc zákazníků. Loni také dosáhla rekordních tržeb – celkem společnost utržila 17,8 miliardy korun, což představuje meziroční nárůst o čtvrtinu. Pro tento rok cílí na tržby přesahující jednu miliardu eur, tedy 25 miliard korun.
Viceprezident Evropské investiční banky Kyriacos Kakouris uvedl, že financování Rohlíku je první operace v jejich programu Scale-up. „Podtrhuje náš závazek podporovat inovace a digitalizaci po celé Evropě, zejména v odvětvích klíčových pro konkurenceschopnost naší ekonomiky.“ Banka prý v programu celkem vyčlení až 500 milionů eur, tedy přes 12,5 miliardy korun. Z jejích prostředků šlo teď Rohlíku, který chce do několika let vstoupit na burzu, zhruba 2,2 miliardy korun. Jak připomíná server CzechCrunch, Čuprova společnost už získala od investorů za svou desetiletou historii celkem 17,7 miliardy korun.
Největším konkurentem Rohlíku je on-line supermarket Košík, který letos v červnu vstoupil také na slovenský trh. V cizině Košík působí ještě v Bulharsku. Košík vykázal ve finančním roce končícím 31. března 2022 ztrátu 403,9 milionu korun, ve srovnání s předchozím obdobím ji prohloubil z přibližně 359 milionů korun. Tržby společnosti vzrostly jen mírně, a to asi o 20 milionů korun na celkových 1,9 miliardy korun.
S přispěním ČTK