Siemens kupuje výrobce simulačního softwaru Altair za 10,6 miliardy dolarů

Dohoda je nejnovějším krokem konsolidace v odvětví strojírenského softwaru. Siemensu slibuje hodně – ale je také hodně drahá.

Dohoda je nejnovějším krokem konsolidace v odvětví strojírenského softwaru. Siemensu slibuje hodně – ale je také hodně drahá.

Celý článek
0

Překontrolujte si daně a plaťte. Čína ve snaze zachránit ekonomiku ždíme boháče a rozdává obří pokuty

Čínská vláda bojuje s chřadnoucí ekonomikou a snaží se sehnat peníze, kde se dá. Teď začala obesílat majetné občany a firmy s požadavkem, aby si překontrolovali daňová přiznání a případné nedoplatky uhradili. Úřady je také vyzvaly, aby dodanily výnosy ze svých zahraničních investic, a to i zpětně.

Čínská vláda bojuje s chřadnoucí ekonomikou a snaží se sehnat peníze, kde se dá. Teď začala obesílat majetné občany a firmy s požadavkem, aby si překontrolovali daňová přiznání a případné nedoplatky uhradili. Úřady je také vyzvaly, aby dodanily výnosy ze svých zahraničních investic, a to i zpětně.

Celý článek
0

Ukrajině chybí výbušniny pro výrobu granátů. Rusku nedokáže konkurovat

Ukrajina sice od začátku ruské agrese výrazně zvýšila produkci vlastní dělostřelecké munice, tamní zbrojaři si ale stěžují na globální nedostatek výbušnin, aby mohli v produkci konkurovat Rusku.

Ukrajina sice od začátku ruské agrese výrazně zvýšila produkci vlastní dělostřelecké munice, tamní zbrojaři si ale stěžují na globální nedostatek výbušnin, aby mohli v produkci konkurovat Rusku.

Celý článek
0

Čínský protiútok: Peking podá k WTO stížnost na evropská cla na svá elektroauta

Evropská unie uplatňuje při dovozu automobilů standardní desetiprocentní clo. Spolu s vyrovnávacím clem tak celkový dovozní poplatek na vybrané bateriové elektromobily z Číny přesahuje 45 procent.

Čínský protiútok: Peking podá k WTO stížnost na evropská cla na svá elektroauta
Vyrovnávací cla až 35,3 procenta na dovoz bateriových elektromobilů z Číny jsou výsledkem vyšetřování čínských subvencí a platí od 30. října; ilustrační foto | Shutterstock.com

Čína podá u Světové obchodní organizace (WTO) stížnost proti vyrovnávacím clům, která Evropská unie definitivně zavedla na dovoz elektromobilů vyrobených v Číně. Dnes to podle agentury Reuters oznámilo ministerstvo obchodu v Pekingu. Vyrovnávací cla až 35,3 procenta na dovoz bateriových elektromobilů z Číny jsou výsledkem vyšetřování čínských subvencí, které v minulých měsících vedla Evropská komise (EK). Platí od 30. října po dobu pěti let.

Minulý týden čínské ministerstvo potvrdilo návštěvu delegace z EU za účelem jednání o možném řešení sporu o vyrovnávací cla a subvence. V případě, že by se obě strany shodly na smírném řešení, mohla by EK od cel upustit i dříve než za pět let.

Čína už dříve pohrozila odvetou proti těm evropským firmám, které na čínský trh vyvážejí mléčné výrobky nebo produkty z vepřového masa. Od 11. října navíc uvalila clo 30,6 až 39 procent na dovoz evropské brandy, což se dotýká zejména francouzských producentů. Brusel tyto kroky odsoudil jako neoprávněné.

Evropská unie uplatňuje při dovozu automobilů standardní desetiprocentní clo. Spolu s vyrovnávacím clem tak celkový dovozní poplatek na některé bateriové elektromobily z Číny přesahuje 45 procent. Dodatečné clo, které EK zavedla, se liší podle výrobce. Například dovoz elektromobilů od čínské firmy BYD je zatížen clem 17 procent. Clo 18,8 procenta platí na elektromobily od firmy Geely a 35,3 procenta na auta, která vyváží čínský státní podnik SAIC.

Při započtení standardního cla tak v posledním případě dovozní poplatek činí 45,3 procenta. Geely prodává například značky Polestar nebo Volvo, zatímco SAIC vlastní původně britskou značku MG, která patří k nejprodávanějším elektromobilům v Evropě. Komise už dříve uvedla, že nejvyšším clem zatíží ty automobilky, které s ní nespolupracovaly při vyšetřování dopadů subvencí poskytnutých čínskou vládou.

Nečestné subvence

Na ostatní výrobce elektromobilů v Číně, včetně těch západních, jako je Volkswagen a BMW, se vztahuje clo 20,7 procenta. Na elektromobily americké značky Tesla vyrobené v Číně zavedla komise clo 7,8 procenta. U tohoto poplatku EK uvádí, že k němu dospěla na základě „individuální kalkulace“.

Evropská komise, která jménem 27 členských zemí EU řídí obchodní spory, poukazuje na výrazný nárůst dovozu elektromobilů z Číny do EU. Zatímco v roce 2020 podíl elektrických aut vyrobených v Číně dosahoval na unijním trhu elektromobilů 3,9 procenta, do září 2023 se dostal na 25 procent. Komise tvrdí, že je to částečně výsledek nečestných subvencí, které automobilkám poskytuje čínská vláda. Peking takové tvrzení odmítá a poukazuje na technologický pokrok v Číně.

Zavedená cla vadí zejména německým automobilkám, pro které je Čína důležitým trhem. Manažeři těchto automobilek se obávají, že spor o cla bude mít negativní dopady na odbyt jejich aut v Číně v době, kdy už mají dost problémů kvůli vysokým nákladům v souvislosti s požadavky EK na přechod k takzvaným čistým zdrojům energie.