Konec německého mýtu? Volkswagenu láme vaz historicky zakořeněné toxické řízení

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Celý článek
0

Závislosti na lithiu z Číny se jen tak nezbavíme, přesun řetězce na Západ není rentabilní

Vybudování dodavatelského řetězce pro produkci lithia v Severní Americe a Evropě v takovém rozsahu, aby bylo možné obejít Čínu, je v současné době z ekonomického hlediska nereálné. Alespoň to tvrdí společnost Albemarle, největší světový producent lithia.

Vybudování dodavatelského řetězce pro produkci lithia v Severní Americe a Evropě v takovém rozsahu, aby bylo možné obejít Čínu, je v současné době z ekonomického hlediska nereálné. Alespoň to tvrdí společnost Albemarle, největší světový producent lithia.

Celý článek
0

Esej: Hlavolam peněz ve 21. století

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Celý článek
0

Český vstup do první ligy

Firemní skupina Accolade, které šéfuje Milan Kratina, narušila dominanci zahraničních společností na trhu s průmyslovými a skladovými areály

Bílé kvádry průmyslových a skladových hal vyvolávají obecně spíše negativní emoce. To však není příklad 35letého Milana Kratiny, který byl fascinován průmyslovými nemovitostmi už během studia práv na Masarykově univerzitě v Brně. V praxi se s tímto oborem blíže seznámil jako manažer agentury CzechInvest a firmy VGP.

V roce 2011 se osamostatnil a založil nejprve firmu Accolade Reality, o dva roky později následoval Accolade Holding. Ten se pustil do nákupu pozemků a stavby průmyslových hal. Jen pro připomenutí: jedná se o kapitálově náročný obor, ve kterém do té doby dominovali zahraniční investoři. Nejprve CTP Invest a VGP, později razantně na český trh vstoupily skupiny Prologis a P3 Logistic Parks.

Raději nájem než ve vlastním

Kde tedy začínající byznysmen získal potřebné miliardy korun? Milan Kratina a druhý spoluvlastník skupiny Accolade Zdeněk Šoustal vybrali peníze od českých i dalších evropských investorů prostřednictvím investičního fondu se sídlem na Maltě. Na přelomu minulého a letošního roku mělo peníze ve fondu Accolade 884 investorů z Česka i zahraničí, výše vlastního kapitálu fondu přesáhla 225 milionů eur.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit