Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Česko zaspalo ve vodíkové mobilitě, firmy vyzvaly Fialu k větší podpoře

Česko zaspalo ve vodíkové mobilitě, firmy vyzvaly Fialu k větší podpoře
ilustrační foto | Shutterstock.com

Společnosti Alstom, Toyota, Orlen Unipetrol a Air Products, které se sdružily do Iniciativy vodíkové mobility, vyzvaly v otevřeném dopisu klíčová ministerstva a premiéra Petra Fialu (ODS), aby více a systematicky podporovali tento bezemisní obor. Tyto firmy přitom v posledních letech investovaly do rozvoje vodíkové dopravy v Česku miliardy korun z vlastních zdrojů.

„Vodík je budoucnost Česka i jeho dopravní infrastruktury, která je základem pro život a prosperující podnikání. Vodík je nejen unikátním zdrojem, ale také skladištěm energie,“ uvedl Daniel Kurucz, generální ředitel společnosti Alstom pro Českou republiku a Slovensko.

Podle Iniciativy stát v oblasti bezemisní vodíkové dopravy při jejím nástupu před několika lety zaspal, a pokud svůj přístup nepřehodnotí a nezačne její rozvoj systematicky a účinně podporovat, bude Česko mezi zeměmi s plnohodnotným vodíkovým hospodářstvím chybět. Rozhodující přitom budou následující měsíce.

Vodík je podle těchto firem na vzestupu, napříč kontinenty vznikají „gigatovárny“ na výrobu elektrolyzérů a vodíková údolí, jsou vytvářeny silné mezinárodní koalice pro budoucí spolupráci při výrobě a distribuci vodíku po celém světě. 

„Vodík a celý ekosystém od jeho výroby přes distribuci po využití v dopravě a energetice není budoucností, ale dnešní realitou. Je potřeba se tomu trendu přizpůsobit. Vodík lze využít jako pohon do osobních aut, kamionů, autobusů, vlaků a nejspíš i do letadel,“ řekl Martin Peleška, ředitel společnosti Toyota a Lexus v České republice.

Připomněl, že Evropská unie na základě své vodíkové strategie a koncepce REPowerEU představila ambiciózní plán, který počítá s výrobou deseti milionů tun obnovitelného vodíku do roku 2030 a stejným množstvím vodíku dovezeného z nečlenských zemí Evropské unie. 

„Česko v tomto ohledu zaspalo a je načase, aby i Česká republika měla jasnou, detailní a dlouhodobou koncepci pro zdroj a použití vodíku, podpořila vodíkovou technologii pobídkami, zasadila se o rozvoj vodíkové infrastruktury a podpořila tím využití vodíku v dopravě,“ dodal Peleška.

Členové Iniciativy vyzvali k výstavbě padesáti plnicích stanic, které by při vhodném umístění zajistily bezemisní provoz zhruba pro 50 tisíc osobních automobilů, 500 autobusů, 500 nákladních automobilů a 50 vlaků. Zdůraznili ale také nutné legislativní úpravy, podporu výzkumu a vývoje, čerpání evropských dotací či zařazení vodíku do energetického mixu České republiky. 

„Je nezbytné vytvořit potřebné podmínky a podporu pro rozvoj výroby obnovitelného vodíku, pro budování vodíkové infrastruktury a pro napojení Česka na evropskou tranzitní síť. V naší skupině Orlen Unipetrol jsme již s výstavbou infrastruktury pro vodíkovou elektromobilitu začali, i když zatím jde o ztrátové investice. Máme také rozpracovány konkrétní plány na výrobu obnovitelného vodíku za pomoci elektrické energie z ekologicky čistých zdrojů, jako je slunce, vítr nebo teplo v zemské kůře,“ řekl Maciej Romanów, člen představenstva společnosti Orlen Unipetrol.

Společnosti zároveň uzavřely Memorandum o vzájemné spolupráci při podpoře vodíkové mobility v České republice a nabídly vládě nejen svou expertizu v oblasti využití vodíku v dopravě, ale také zkušenosti, jež mají z jiných zemí, kde je vodíková mobilita za jejich účasti obsažena v dopravním mixu výrazně více.