Volvo couvá od zásuvky. Automobilka zahazuje plány na plně elektrickou budoucnost

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

Celý článek
0

Mladí lidé nevěří ve vlastní bydlení. „Nezadlužíme se na celý život“

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Celý článek
0

Raiffeisenbank se ocitla ve zlaté ruské pasti

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Celý článek
0

Česko zaspalo ve vodíkové mobilitě, firmy vyzvaly Fialu k větší podpoře

Česko zaspalo ve vodíkové mobilitě, firmy vyzvaly Fialu k větší podpoře
ilustrační foto | Shutterstock.com

Společnosti Alstom, Toyota, Orlen Unipetrol a Air Products, které se sdružily do Iniciativy vodíkové mobility, vyzvaly v otevřeném dopisu klíčová ministerstva a premiéra Petra Fialu (ODS), aby více a systematicky podporovali tento bezemisní obor. Tyto firmy přitom v posledních letech investovaly do rozvoje vodíkové dopravy v Česku miliardy korun z vlastních zdrojů.

„Vodík je budoucnost Česka i jeho dopravní infrastruktury, která je základem pro život a prosperující podnikání. Vodík je nejen unikátním zdrojem, ale také skladištěm energie,“ uvedl Daniel Kurucz, generální ředitel společnosti Alstom pro Českou republiku a Slovensko.

Podle Iniciativy stát v oblasti bezemisní vodíkové dopravy při jejím nástupu před několika lety zaspal, a pokud svůj přístup nepřehodnotí a nezačne její rozvoj systematicky a účinně podporovat, bude Česko mezi zeměmi s plnohodnotným vodíkovým hospodářstvím chybět. Rozhodující přitom budou následující měsíce.

Vodík je podle těchto firem na vzestupu, napříč kontinenty vznikají „gigatovárny“ na výrobu elektrolyzérů a vodíková údolí, jsou vytvářeny silné mezinárodní koalice pro budoucí spolupráci při výrobě a distribuci vodíku po celém světě. 

„Vodík a celý ekosystém od jeho výroby přes distribuci po využití v dopravě a energetice není budoucností, ale dnešní realitou. Je potřeba se tomu trendu přizpůsobit. Vodík lze využít jako pohon do osobních aut, kamionů, autobusů, vlaků a nejspíš i do letadel,“ řekl Martin Peleška, ředitel společnosti Toyota a Lexus v České republice.

Připomněl, že Evropská unie na základě své vodíkové strategie a koncepce REPowerEU představila ambiciózní plán, který počítá s výrobou deseti milionů tun obnovitelného vodíku do roku 2030 a stejným množstvím vodíku dovezeného z nečlenských zemí Evropské unie. 

„Česko v tomto ohledu zaspalo a je načase, aby i Česká republika měla jasnou, detailní a dlouhodobou koncepci pro zdroj a použití vodíku, podpořila vodíkovou technologii pobídkami, zasadila se o rozvoj vodíkové infrastruktury a podpořila tím využití vodíku v dopravě,“ dodal Peleška.

Členové Iniciativy vyzvali k výstavbě padesáti plnicích stanic, které by při vhodném umístění zajistily bezemisní provoz zhruba pro 50 tisíc osobních automobilů, 500 autobusů, 500 nákladních automobilů a 50 vlaků. Zdůraznili ale také nutné legislativní úpravy, podporu výzkumu a vývoje, čerpání evropských dotací či zařazení vodíku do energetického mixu České republiky. 

„Je nezbytné vytvořit potřebné podmínky a podporu pro rozvoj výroby obnovitelného vodíku, pro budování vodíkové infrastruktury a pro napojení Česka na evropskou tranzitní síť. V naší skupině Orlen Unipetrol jsme již s výstavbou infrastruktury pro vodíkovou elektromobilitu začali, i když zatím jde o ztrátové investice. Máme také rozpracovány konkrétní plány na výrobu obnovitelného vodíku za pomoci elektrické energie z ekologicky čistých zdrojů, jako je slunce, vítr nebo teplo v zemské kůře,“ řekl Maciej Romanów, člen představenstva společnosti Orlen Unipetrol.

Společnosti zároveň uzavřely Memorandum o vzájemné spolupráci při podpoře vodíkové mobility v České republice a nabídly vládě nejen svou expertizu v oblasti využití vodíku v dopravě, ale také zkušenosti, jež mají z jiných zemí, kde je vodíková mobilita za jejich účasti obsažena v dopravním mixu výrazně více.