Kde natankovat vodík? Orlen Benzina otevřela na pražském Barrandově svou první veřejnou stanici
O vodíku se mluví jako o palivu budoucnosti. Sází na něj rovněž skupina Orlen Unipetrol
Pravděpodobnost, že řidič potká při jízdě po českých silnicích auto na vodíkový pohon, je téměř nulová. Takových vozidel je zatím zaregistrovaných jen několik. Za pár let by se to ale mohlo změnit. A vodík by mohl pohánět nejen osobní auta, ale také autobusy, náklaďáky nebo lokomotivy.
Jednou z největších překážek se zdá být v tuto chvíli cena, například vodíkový autobus vyjde zhruba na dvojnásobek tradiční verze s dieselem. Experti ale věří, že se za relativně krátkou dobu využití vodíku v dopravě poměrně rozšíří. Ostatně například skupina Orlen Unipetrol, která v Česku provozuje největší síť čerpacích stanic Orlen Benzina, počítá s tím, že do roku 2030 bude vyrábět 4,5 tisíce tun vodíku, což představuje pohon zhruba pro třicet tisíc automobilů.
Čtvrtá česká stanice
Právě Orlen Benzina po několika odkladech otevřela v polovině března na pražském Barrandově svou první veřejnou vodíkovou stanici, kde mohou toto ekologické palivo naplnit osobní i nákladní vozidla včetně autobusů. Jde o čtvrtou plničku v zemi – po Neratovicích, Řeži u Prahy a Vítkovicích.
Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot