Číňané už umějí vyrábět modely umělé inteligence násobně levněji než Američané

Čínské společnosti Alibaba a ByteDance se naučily vyvíjet modely umělé inteligence o 90 procent levněji než Američané – navzdory omezenému přístupu ke špičkovým čipům.  

Čínské společnosti Alibaba a ByteDance se naučily vyvíjet modely umělé inteligence o 90 procent levněji než Američané – navzdory omezenému přístupu ke špičkovým čipům.  

Celý článek
0

Rebelie v EU: Němci proti clům. Číny se nemusíme bát, tvrdí Scholz

Německé automobilky dokázaly v minulosti ustát silnou konkurenci z Jižní Koreje nebo Japonska a není důvod, aby se nevyrovnaly také s čínskou automobilovou expanzí, tvrdí německý kancléř Olaf Scholz. Cla EU na dovoz čínských elektromobilů jsou podle něj zbytečná.

Německé automobilky dokázaly v minulosti ustát silnou konkurenci z Jižní Koreje nebo Japonska a není důvod, aby se nevyrovnaly také s čínskou automobilovou expanzí, tvrdí německý kancléř Olaf Scholz. Cla EU na dovoz čínských elektromobilů jsou podle něj zbytečná.

Celý článek
0

Reportáž z Kyjeva: Jak válka zrodila startupy, které pomohou Ukrajině zpátky na nohy

Do Kyjeva se vydala výprava venture kapitálových investorů. Na konferenci Invest in Bravery se setkala s ukrajinskými startupisty, navštívila místa zničená válkou a rovněž podstoupila trénink s neziskovou organizací Sabre.

Do Kyjeva se vydala výprava venture kapitálových investorů. Na konferenci Invest in Bravery se setkala s ukrajinskými startupisty, navštívila místa zničená válkou a rovněž podstoupila trénink s neziskovou organizací Sabre.

Celý článek
0

ORLEN Unipetrol testuje na čerpacích stanicích novou obnovitelnou naftu

Síť čerpacích stanic ORLEN nově zařadila do své nabídky syntetické palivo označované jako hydrogenovaný rostlinný olej (HVO100). Toto palivo je vyráběno z rostlinných olejů a odpadních produktů z potravinářského průmyslu a pohostinství, včetně použitého kuchyňského oleje. Významně přispívá ke snižování emisí skleníkových plynů, až o 90 % oproti tradičním fosilním palivům, a plně odpovídá dlouhodobé strategii skupiny ORLEN Unipetrol zaměřené na udržitelný rozvoj a redukci uhlíkových emisí. Pilotní prodej HVO100 byl zahájen na čerpací stanici v Rokycanech s plánem jeho rozšíření na další stanice v České republice a zařazení do velkoobchodní nabídky v průběhu prvního čtvrtletí následujícího roku.

ORLEN Unipetrol testuje na čerpacích stanicích novou obnovitelnou naftu
ORLEN Unipetrol testuje na čerpacích stanicích novou obnovitelnou naftu | se souhlasem ORLEN Unipetrol

Podle Agnieszky Bobrukiewicz, členky představenstva ORLEN Unipetrol zodpovědné za maloobchod a marketing, je cílem společnosti snížit emise CO2 o 25 % do roku 2030 oproti roku 2020 a dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2050. Za tímto účelem realizuje ORLEN Unipetrol řadu dekarbonizačních projektů v oblasti průmyslu i dopravy. Kromě budování infrastruktury pro elektromobilitu na bázi baterií a vodíku společnost nabízí svým zákazníkům také pokročilá biopaliva, která jim umožňují snížit uhlíkovou stopu. Tyto aktivity jsou v souladu s evropskou směrnicí RED III a národním plánem čisté mobility Ministerstva dopravy České republiky.

Palivo HVO100

HVO100 je momentálně k dispozici na čerpací stanici ORLEN v Rokycanech, s plánem rozšíření do dalších lokalit v České republice a zařazení do velkoobchodní nabídky na začátku příštího roku. Toto palivo je určeno pro širokou škálu dopravních prostředků, včetně osobních i nákladních automobilů a autobusů.

Hydrogenovaný rostlinný olej (HVO) disponuje vysokým cetanovým číslem, přesahujícím hodnotu 70, což zajišťuje efektivnější spalování, lepší startovatelnost motoru a nižší emise oproti běžné naftě. Palivo se vyznačuje vysokou chemickou čistotou, což je šetrné k motoru a filtračním systémům. HVO100 je vhodné pro chladné klimatické podmínky a poskytuje vynikající skladovatelnost. Palivo je kompatibilní s většinou dieselových motorů bez nutnosti úpravy, přičemž novější vozidla jsou homologována pro jeho použití (označení „XTL“ na víčku nádrže).

Testování v železniční dopravě

Ve spolupráci s Českými drahami ORLEN Unipetrol testuje možnosti využití HVO v motorových jednotkách Pesa řady 847 RegioFox. Tento projekt, realizovaný v letech 2024 a 2025, má za cíl snížit emise skleníkových plynů v železniční dopravě o desítky procent.

Normy a environmentální přínosy HVO

Hydrogenovaný rostlinný olej splňuje normu ČSN EN 15940 a požadavky směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/30/ES o kvalitě tržních paliv. Kvalitativní vlastnosti HVO se mohou lišit v závislosti na surovinách použitých k jeho výrobě a metodách čistění. Pokud je HVO vyráběné z rostlinných surovin pěstovaných specificky pro tento účel, započítávají se do jeho emisní stopy všechny fáze spojené s výrobou, což vede k redukci emisí skleníkových plynů o 60 až 65 %. Naopak při využití odpadních olejů a tuků může být dosaženo úspory emisí až 90 až 95 % ve srovnání s fosilními palivy.

Dostupnost HVO v Evropě

Obnovitelná nafta HVO je dostupná nejen v České republice, ale také na vybraných čerpacích stanicích v Německu, konkrétně v Boizenburgu na Labi a v Achimu u Brém. Tímto krokem se ORLEN snaží rozšířit dostupnost obnovitelných pohonných hmot ve své síti 3 500 čerpacích stanic po celé Evropě.