Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

České dráhy zvyšují platy, ale nemají lidi. Chybějí strojvůdci i posunovači

Zaměstnancům Českých drah (ČD) se od ledna 2024 zvyšují tarifní mzdy o 2,3 procenta. Získají také mimořádnou odměnu ve výši dvanáct tisíc korun. Vyplývá to z nové kolektivní smlouvy na rok 2024, kterou největší český železniční dopravce uzavřel s odborovými centrálami.

České dráhy zvyšují platy, ale nemají lidi. Chybějí strojvůdci i posunovači
ilustrační foto | foto NGCHIYUI / Shutterstock.com

České dráhy zároveň oznámily, že bojují s podstavem u odborných a technických profesí, jako jsou strojvedoucí, vlakový doprovod nebo zaměstnanci v údržbě a posunovači. „Je to dáno mnoha faktory včetně úbytku studijních a učebních oborů zaměřených přímo na železnici nebo náročnějších pracovních podmínek u profesí, kdy se zaměstnanci většinu pracovní doby pohybují venku. Toho, jak si udržet kvalifikované zaměstnance, se proto týkala velká část jednání o kolektivní smlouvě,“ uvedla firma. 

„Letošní kolektivní vyjednávání bylo neobvykle náročné a bylo zejména o kvalifikacích. Museli jsme navíc brát v úvahu vývoj inflace, nově platnou legislativu i ekonomické možnosti naší firmy. Tato dohoda klade zvláštní důraz na podporu provozních a technických profesí, které jsou pro naši společnost klíčové. Chceme stabilitu pro tyto profese, bez kterých se rozvoj Českých drah a kvalitní zajištění našich služeb neobejde. Jako zástupkyně zaměstnavatele však vnímám, že garance sociálních jistot je velmi důležitá pro všechny naše zaměstnance, a věřím, že uzavřená dohoda tyto garance dává všem našim kolegům bez ohledu na profesi, kterou v naší společnosti vykonávají,“ uvedla Blanka Havelková, členka představenstva a náměstkyně generálního ředitele ČD pro lidské zdroje.

Kvalifikovaným zaměstnancům se dráhy snaží nabízet lepší pracovní podmínky i v dalších ohledech. „Řídit moderní lokomotivy a jednotky s klimatizovanou kabinou a prošpikované elektronikou a počítači je úplně jiná práce, než tomu bylo na dosluhujících strojích. Investujeme také do nových opravárenských hal s moderním vybavením, diagnostikou a komfortním sociálním zařízením,“ doplňuje Blanka Havelková.

Letošní jednání ovlivnila také nová legislativa nebo inflace, která se týká firmy i zaměstnanců. „Jsem přesvědčená, že dohoda, kterou jsme s odboráři uzavřeli, zajišťuje sociální jistoty našim zaměstnancům a zároveň vytváří podmínky uspět v konkurenci a rozvíjet firmu i v dalších letech,“ uzavírá Blanka Havelková.

Mateřská společnost má v současnosti zhruba třináct a půl tisíce zaměstnanců, přičemž základ tvoří zástupci profesí zajišťujících provoz, jako jsou strojvedoucí nebo průvodčí, a také technické profese, které se starají o údržbu vlaků v depech.