Češi mění své nákupní chování. Bez e-shopů už se firmy neobejdou
Covid-19, válka, inflace a nejistota na trzích. To vše se odrazilo na nákupním chování Čechů, kteří v obchodech nakupují méně a orientují se převážně na levnější zboží. Tuzemské firmy na to reagují otevíráním vlastních e-shopů. Obejdou se tak bez prostředníků. Zboží díky tomu mohou nabízet napřímo a pod nižší cenovkou.
redaktor
Na trend D2C (direct to consumer), obchodní model, který jde za zákazníky napřímo díky vlastnímu e-shopu, naskakuje čím dál více výrobců. Včetně těch, kteří v minulosti spoléhali pouze na kamenné obchody jiných společností. V krizových „covidových“ letech šli touto cestou například výrobce nápojů Kofola, piva Svijany, dortů Marlenka nebo bezpečnostní firma Jablotron.
„Ve srovnání s přeprodejci, jako jsou klasické supermarkety nebo jiné specializované obchody nabízející více značek, tak mají prodejci své produkty plně pod kontrolou. Lépe si tím budují vztah se zákazníkem, znají jeho profil, potřeby a nákupní chování,“ vysvětluje rostoucí poptávku po vlastních e-shopech Samuel Huba, ředitel společnosti Shoptet, která aktuálně spravuje více než třicet tisíc e-shopů malých a středně velkých podnikatelů.
Trend zkráceně známý jako D2C, kdy se výrobci snaží oslovit zákazníky napřímo, není vůbec nic nového. V online prostoru se prosadil zejména v souvislosti s rozmachem sociálních sítí po roce 2016. Naplno se však rozjel po roce 2020 v reakci na pandemii covidu-19, kdy vlády jednotlivých států různými způsoby zasahovaly do života občanů a firem, například omezováním provozní doby obchodů, počtu zákazníků v provozovně nebo třeba úplným uzavřením kamenných obchodů. To s sebou přineslo nejen ztížené možnosti zákazníků nakupovat, ale pro firmy také snížené příjmy – ty společnosti, které se dosud spoléhaly především na kamenné pobočky, byly v důsledku protiepidemických opatření až existenčně ohroženy.
Výrazně se to dotklo například pivovarů, které rozhodnutím vlády přišly o své nejvýznamnější odběratele – restaurace. Třeba Pivovar Svijany velmi rychle otevřel vlastní e-shop, kde je zákazníkům k dispozici kompletní nabídka vyráběných piv. „Cílem je dostat mezi lidi všechna naše piva, protože ne všechna jsou dostupná v klasických obchodech s nápoji. Stáčíme jako jediný český pivovar do plechovek živé, nepasterované pivo, a to na konkrétní objednávku. Mimo piva nabízíme velké množství produktů od designového půllitru přes cyklooblečení až po vouchery na pivní lázně. Naše plány jsou stát se jedním z největších hráčů mezi pivovary v online nakupování,“ říká Michal Matys, marketingový manažer Pivovaru Svijany.
Podobným směrem se vydala firma Marlenka, frýdecko-místecký výrobce populárních medových dortů. I zde je hlavním nákupním lákadlem kompletní sortiment společnosti. „Cílem je vykrýt mezeru v oblasti e-commerce a poskytnout zákazníkům komfort objednávání našich produktů z domova. Výhodou je nejen objednání za atraktivní ceny, ale také jedinečná příležitost vybírat si z kompletního sortimentu Marlenky. Tu zákazník nikde jinde nemá,“ vyzdvihuje klady e-shopu Vojtěch Halamíček, marketingový manažer Marlenky.
Nápoj nekoupíte, klobouček ano
Jiní výrobci prostřednictvím vlastních e-shopů neprodávají přímo své klíčové výrobky, ale zaměřují se na doplňkové zboží, které má u zákazníků podporovat věrnost. Nákupem výrobků opatřených logem mohou zákazníci podporovat danou značku. Touto cestou se vydala Kofola, která ve svém Kofolashopu nabízí obrandovaná trička, kloboučky nebo třeba tenisky.
„Vyslyšeli jsme přání našich fanoušků. Bylo pro nás důležité, aby jak produkty, tak služby související s dopravou k zákazníkovi byly stoprocentní, aby zůstal jen ten nejlepší možný nákupní zážitek a radost z nového kousku. Celá myšlenka Kofolashopu je postavená na kvalitních lokální dodavatelích z Česka a Slovenska, a to včetně platformy, na které je náš e-shop vytvořen a spravován,“ napsala Hrotu Eva Stejskalová, junior brand manažerka Kofoly.
Podle ní si firma od e-shopu hodně slibovala. A ne všechny cíle se zatím podařilo naplnit. „Nicméně nezačali jsme v ideální době – době, kterou poznamenal vleklý covid, nečekaná válka a následná inflace. Napříč e-shopy byl a je pokles tržeb zhruba o dvacet procent. Ale když ji miluješ, není co řešit. Lidé i tak naše ručně vyráběné kousky nakupovali,“ říká Stejskalová.
Podle Samuela Huby ze Shoptetu lze očekávat, že s vlastními e-shopy postupem času přijdou všichni hlavní výrobci, u nichž to bude dávat ekonomický smysl. Pro některé by přitom mohl být inspirací úspěch Lihovaru Žufánek, který si vlastní firemní e-shop pořídil jako jeden z prvních v Česku, a to již v roce 2008.
„My sami jsme si na začátku mysleli, že jde jen o doplněk. Takovou nutnost mít vlastní e-shop. Ale ukázalo se, jak prozíravé to tehdy bylo. Dnes je to naprostá nezbytnost, bez které to nejde. V tuto chvíli je to pro nás nejdůležitější maloobchodní prodejní kanál, který generuje asi třetinu celkových tržeb,“ řekl Hrotu majitel lihovaru Martin Žufánek.