Zdravotnictví v propasti. „Už dochází čas. Chce to privátní pojištění a zavřít část nemocnic,“ říká respektovaný lékař

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Celý článek
0

Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Že sociální sítě ovládá progresivní levice? Nesmysl, velká část influencerů je pravicová

Většina mladých lidí nečerpá informace z tradičních médií, nýbrž od influencerů na sociálních sítích. Značnou pozornost přitom získávají konzervativně zaměření influenceři. Vyplývá to z aktuálního výzkumu, podle nějž tak byla vyvrácena domněnka, že sociální sítě nadržují progresivistům.

Většina mladých lidí nečerpá informace z tradičních médií, nýbrž od influencerů na sociálních sítích. Značnou pozornost přitom získávají konzervativně zaměření influenceři. Vyplývá to z aktuálního výzkumu, podle nějž tak byla vyvrácena domněnka, že sociální sítě nadržují progresivistům.

Celý článek
0

Budoucnost je zelená, elektrická a v cloudu

Legendární automobilka Porsche sází na elektrický pohon, zelené palivo a vyšší efektivitu díky kompletnímu systému od SAP.

Budoucnost je zelená, elektrická a v cloudu
foto Porsche

Je to už dvacet let, co Porsche otevřelo továrnu v Lipsku. Tehdy se v ní vyráběly hlavně cayenny, robustní a na poměry automobilky značně neelegantní auta, která se ovšem trefila přesně do vkusu zákazníků a Porsche, do té doby zmítané potížemi, bez velké nadsázky zachránila. Později se do Lipska nastěhovala výroba „manažerských“ panamer a „dámských“ macanů, ale hlavně se tamní továrna stala výkladní skříní celé automobilky, kde si přímo na okruhu mohou zákazníci vyzkoušet, co jejich porsche dovede.

Stejně jako celý koncern VW, pod nějž luxusní automobilka patří, se Porsche vydalo cestou elektrifikace. Vedení firmy ohlašuje, že do roku 2030 bude osmdesát procent její produkce elektrické. Dosud jediné plně elektrické porsche – Taycan – se vyrábí ve Stuttgartu, ale už příští rok dostane Lipsko svůj elektromobil, plně elektrický macan.

Ruku v ruce se „zelenáním“ šel i tlak na zvýšení efektivity a vzhledem k tomu, že samotný výrobní proces v továrně (nejen v Lipsku) má Porsche už dlouho špičkově vyladěný, bylo potřeba sáhnout do dalších částí firmy – konkrétně do skladování a obchodu. A jelikož jsme ve třetí dekádě 21. století, nevyhnutelně šlo o rozsáhlejší digitální transformaci.

„V automobilovém průmyslu dnes firmy čelí nejen výzvě mobility s nulovými emisemi, ale také technologickým změnám včetně restrukturalizace IT architektury a automatizace procesů. K tomu potřebují systémy nové generace, které jim umožní pružně reagovat na současné změny i na ty, které přijdou za sedm či deset let. Ty jim umožní efektivně využít nejnovějších technologií a inovací, aby získaly náskok před konkurencí,“ říká Hana Součková, generální ředitelka SAP ČR.

Vždy na maximum

Leckomu může připadat kombinace elektromotoru a luxusního sporťáku téměř svatokrádežná, ale automobilka, která nechce skončit na vrakovišti dějin, musí nabídnout nové a alternativní technologie. Nehledě na to, že na rozdíl třeba od amerických „muscle cars“, která si snad bez řevu vysokoobjemového benzinového motoru ani nelze představit, se všechna sportovní porsche vždy vyznačovala hlavně naprosto špičkovými jízdními vlastnostmi. A ty dokáže prodat i v době elektrické.

Ze situace se proto automobilka snaží vytěžit maximum, sama o sobě prohlašuje už sedmdesát let (ze své více než devadesátileté existence), že chce vždy ze všeho dostat co nejvíc – z každého nápadu, z každého dílu, z každého auta.

foto Porsche

A ve světě, kde auto pomalu, ale jistě přestává být běžným spotřebním zbožím a stává se luxusní komoditou, se zatím orientuje víc než dobře. Loni dosáhlo Porsche historického prodejního rekordu, když zákazníkům po celém světě dodalo 301 915 vozů, což bylo o jedenáct procent víc než o rok dříve. Navíc dokázalo zvýšit už tak vysoké marže na 17,4 procenta (druhá je v rámci koncernu pozoruhodně Škoda s 8,7 procenta, před Audi či Bentley).

Marže loni obecně stouply téměř všem automobilkám, a to hlavně díky tomu, že prakticky zmizely nejrůznější slevy u levnějších modelů, automobilky kvůli nedostatku čipů vyráběly hlavně ty dražší a rozjely se prodeje elektroaut, jejichž cenovka je obecně vyšší. Závratný odstup Porsche je však dán i něčím jiným. Firma kompletně přepracovala své datové prostředí.

Původně mělo Porsche uměřenější cíle – chtělo získat ucelenější přehled o majetku a podpořit globální dealerskou síť a za tím účelem zavedlo systém SAP Analytics Cloud. Následně se proces digitální transformace rozšířil do celé organizace. A především firma najela na datový sklad dostupný z cloudu.

V jádru Porsche

„Data jsou v jádru všeho, co v Porsche děláme. Proto jsme využili SAP Analytics Cloud a SAP Data Warehouse Cloud ke zlepšení efektivity a výkonnosti. Dohromady tato dvě řešení pomohla transformovat naše datové schopnosti napříč celou společností,“ říká Markus Hartmann, šéf IT projektů Porsche.

Porsche potřebovalo jednotné, řízené prostředí. V minulosti různé části firmy v různých oblastech používaly vlastní datová řešení, což vytvářelo neuspořádanou změť, v níž se nikdo pořádně neorientoval, o zabezpečení ani nemluvě. Na základě takových dat se jen těžko přijímala nějaká rozhodnutí.

„Potřebovali jsme řešení, které by propojilo všechny stávající systémy a poskytlo příslušným koncovým uživatelům snadný přístup k požadovaným informacím. SAP Data Warehouse Cloud byl ideálním řešením pro transformaci naší datové architektury bez velkých investic,“ říká Hartmann.

Největší přínos pro Porsche spočívá v zefektivnění procesů vyhledávání dat a reportování, které byly dříve časově náročné a vyžadovaly spoustu „člověkohodin“ při práci s tabulkami. Nyní mohou zaměstnanci firmy po celém světě vkládat data a mít přehled v reálném čase. SAP Analytics Cloud využívá nyní celá organizace, na tři tisíce uživatelů v různých částech firmy od oddělení vztahů se zákazníky přes controlling po HR.

„Jednou z hlavních výhod využití cloudových technologií je i znatelné zvýšení efektivity, a tím pádem i nižší náklady. Dívat se však na to jako na pouhou úsporu nákladů by bylo krátkozraké. Experti z jednotlivých oddělení se mohou věnovat namísto rutinních činností těm s vyšší přidanou hodnotou, které firmě kromě zisku přinášejí i vyšší udržitelnost či spokojenost zaměstnanců,“ říká Součková.

Do budoucna uvažuje Porsche o rozšíření možnosti samoobslužného modelování dat v rámci SAP Data Warehouse Cloud i mimo obchodní oddělení. Firma tak chce poskytnout různým obchodním liniím ještě lepší přehled o zdrojích společnosti a proměnit efektivitu v úspěch.

Autor: Tomáš Jeník