Esej: Hlavolam peněz ve 21. století

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Celý článek
0

Argentinský „řezník“ Milei radí Muskovi: státní zaměstnance vyhazuj ve velkém

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Celý článek
0

Znepokojení v Pekingu: Číně se nelíbí Putinovo strašení jadernými zbraněmi a nová ruská doktrína

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Celý článek
0

Brněnská Authentica hlásí půlmiliardový obrat. Teď pokukuje po vlastní spotřebitelské značce

Během loňského roku pracovala brněnská Authentica na stovkách velkých projektů pro klienty jako je C&A, Philips, Hugo Boss, Tchibo nebo Ralph Lauren.

Brněnská Authentica hlásí půlmiliardový obrat. Teď pokukuje po vlastní spotřebitelské značce
Miroslav Hanák, zakladatel a šéf skupiny Authentica | foto: Authentica

Vznikla v roce 2003 v Brně, dnes ji ale znají i ve Spojených státech nebo Singapuru. A po dvaceti letech od založení hlásí Authentica rekordní výsledky: loni její obrat poprvé překročil hranici půl miliardy korun, firma je navíc v zisku. „Nicméně pro mě je důležitější dlouhodobá udržitelnost byznysu, který v Brně společně s mými společníky budujeme. Proto jsme loni zásadně rozvíjeli služby a kapacity, které nám přinesou úspěch v následujících letech,“ vysvětluje šéf a zakladatel Miroslav Hanák.

Authentica začínala s výrobou reklamních stojanů, postupně se ale začala věnovat i dalším činnostem. Například nová divize GlassDecor má na starosti přímý potisk lahví až devíti barvami najednou, v Česku se přitom jedná o jedinou továrnu svého druhu. Za rok fungování potiskla přes milion lahví, teď se objem chystá navýšit až na tři miliony lahví ročně. Investuje proto do pořízení dalších tiskařských technologií. „Technologie přímého UV sítotisku je budoucností dekorací na sklo, plast, hliník a další materiály. Jedná se o organické, netoxické a bezolovnaté barvy, jde tak o udržitelnou formu dekorace obalů, která je šetrná k životnímu prostředí i uživateli,“ říká ředitel této divize Pavel Zemčík. 

Další divizí je například Fulfillment (služba, která pro e-shopy zařídí komplexní logistické služby – pozn. red.), se kterou skupina vkročila během covidu do světa e-commerce. Za tři roky vyrostla na obrat 150 milionů korun a zařadila se mezi největší fulfillmentová centra v Česku. „Teď postupně rozšiřujeme skladovou plochu a zároveň zásadně investujeme do automatizace,“ doplňuje Hanák. Do konce roku chce, aby tato divize byla schopná vyexpedovat až 2,5 milionu zásilek ročně.

Skupina, mezi jejíž klienty patří například C&A, Philips, Hugo Boss, Tchibo nebo Ralph Lauren, hodlá v blízké době představit vlastní spotřebitelskou značku. „Z provozního hlediska máme výhodnou startovní pozici. Máme vlastní tým, máme výrobní i skladovací kapacity, vhled do fungování e-commerce, retailu a dlouhodobých i sezonních trendů. Dává nám proto smysl přemýšlet o tom, jak to využít pro náš vlastní produkt. Nechceme do ničeho skákat, pokud si tím nejsme stoprocentně jisti, trpělivě proto čekáme na vhodnou příležitost. Rozhodně se ale nedá říct, že se do té doby budeme nudit,“ uzavírá zakladatel brněnské firmy, která svým klientům zajišťuje vybavení a design jejich prodejen. Například pro C&A obstarává všech jeho 1360 obchodů a 2471 výloh.

Authentica chce letos využít rozšířené kapacity a zpřehlednit porfolio nabízených služeb. V současné době zaměstnává 260 lidí.