BMW ruší kontrakt za miliardy kvůli špatné kvalitě baterií
Mnichovská automobilka vycouvala z projektu za dvě miliardy eur. Akumulátory od švédské firmy Northvolt, které se mají vyrábět také v Německu, totiž nesplňují kritéria kvality, které BMW do svých vozů požaduje.
redaktor
Pro švédskou společnost Northvolt zrušení projektu znamená zásadní problém, který má dopady na reputaci produkce evropských baterií. Výrobce byl nadějí pro Brusel i Berlín, že se evropské automobilky dokážou zbavit závislosti na asijské produkci bateriových článků, zejména těch z Číny.
Firma Northvolt měla od roku 2026 vyrábět akumulátory v obří fabrice na severu Německa. Právě zakázka BMW v hodnotě dvou miliard eur (50 miliard korun), ze které německá automobilka vycouvala, může být pro budoucnost evropské výroby baterií klíčová.
„Northvolt a BMW Group se společně rozhodly soustředit aktivity Northvoltu na vývoj nové generace bateriových článků,“ prohlásil mluvčí BMW. Přeloženo z tohoto korporátního newspeaku – kvalita současných švédských baterií je mizerná. Mnichovský výrobce si jako náhradu vybral korejský Samsung.
Za ukončením velkorysého kontraktu stojí podle německého Manager Magazinu špatná kvalita baterií a příliš mnoho vznikajícího odpadu. Klíčové je i načasování, protože první akumulátory měl Northvolt dodávat pro BMW už letos ze své švédské továrny. Švédové jsou v produkci lithium-iontových článků podle německých zdrojů až dva roky ve skluzu oproti původním slibům.
Northvolt letos v březnu započal výstavbu gigafactory ve Šlesvicku-Holštýnsku za přítomnosti německého kancléře Olafa Scholze a ministra hospodářství a energetiky Roberta Habecka. První akumulátory měly být dodávány klientům už za dva roky.
Nyní se nabízí otázka, zda se rychle podaří vyřešit komplikace s kvalitou a švédská společnost dokáže vyrábět akumulátory, které budou moci konkurovat zavedeným výrobcům z Koreje nebo Číny.