Berlín zablokoval prodej divize plynových turbín Volkswagenu do Číny

Německá vláda vyzývá domácí firmy, aby snížily svou závislost na Číně, která je nejdůležitějším obchodním partnerem Německa. Berlín také požaduje rovné podmínky pro německé podniky.

Berlín zablokoval prodej divize plynových turbín Volkswagenu do Číny
Někteří němečtí politici se obávají, že by Čína mohla plynové turbíny používat nikoli pro civilní účely, ale k pohonu válečných lodí; ilustrační snímek | Shutterstock.com

Německá vláda zablokovala plánovaný prodej divize plynových turbín společnosti MAN Energy Solutions do Číny. Ministři to zdůvodnili bezpečnostními obavami, uvedla agentura Reuters. Divize je součástí automobilového koncernu Volkswagen.

Rozhodnutí přichází v době rostoucího obchodního napětí mezi Evropskou unií a Čínou. Německé ministerstvo hospodářství může přezkoumávat a zastavovat transakce, které mají dopad na národní bezpečnost. Berlín a EU se snaží snížit rizika plynoucí z hospodářských vztahů s Pekingem.

Plánovaný prodej německého podniku čínské státní společnosti CSIC Longjiang GH Gas Turbine Co (GHGT) byl oznámen loni v červnu za nezveřejněnou cenu. Společnost MAN Energy Solutions pak v září uvedla, že vláda se na něj podívá zblízka.

GHGT patří společnosti China State Shipbuilding Corporation (CSSC), která dominuje čínskému loďařskému průmyslu. Někteří němečtí politici se obávají, že by Čína mohla plynové turbíny používat nikoli pro civilní účely, ale k pohonu válečných lodí.

Ministryně vnitra Nancy Faeserová na tiskové konferenci rozhodnutí uvítala, odvolávala se přitom na bezpečnostní důvody. Ministr hospodářství Robert Habeck uvedl, že Německo obecně vítá investice, ale že technologie důležité pro „veřejný pořádek“ musejí být chráněny, a proto vláda obchod zastavila.

Německá vláda vyzývá domácí firmy, aby snížily svou závislost na Číně, která je nejdůležitějším obchodním partnerem Německa. Berlín také požaduje rovné podmínky pro německé podniky.

Rovněž Evropská unie dělá kroky proti čínským dotacím v odvětví elektromobilů, které považuje za nespravedlivé. Německé automobilové sdružení VDA nicméně vyzvalo Evropskou komisi, aby od plánovaných cel upustila. Dodatečná cla by měla začít platit ve čtvrtek.