Bartošovo stavební řízení drtí obce. Jen pět procent se nesetkalo s problémy
Vláda minulý týden rozhodla, že se na celý digitalizovaný systém vypíše nová zakázka. Zároveň bude platit přechodné období, ve kterém budou moci úředníci využívat původní systémy.
S problémy se současným stavem digitalizace stavebního řízení se v České republice nesetkalo pět procent obcí. Na straně stavebních úřadů problém s digitalizací zaznamenalo 72 procent obcí a 60 procent mělo problém také jako investor nové výstavby. V roli dotčených orgánů státní správy se potýkala se špatně fungující digitalizací téměř čtvrtina samospráv.
Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti CEEC Research vytvořeného ve spolupráci se Svazem měst a obcí (SMO ČR). Zúčastnilo se ho 530 obcí včetně těch s rozšířenou působností. Uskutečnil se první týden v říjnu, tedy před jednáním vlády, která rozhodla dál nepokračovat v dalším vývoji současných systémů.
„Aktuální stav digitalizace stavebního řízení se na straně měst a obcí potýká s řadou obtíží, jsou to zejména problémy v systémech portálu stavebníka, Informačního systému stavebního řízení (ISSŘ) a národního geoportálu. V současnosti úřady hlásí, že systém vykazuje dramatické závady ve své funkčnosti, což způsobuje zpoždění ve vyřizování žádostí,“ řekl ředitel společnosti CEEC Research Michal Vacek.
„Tyto problémy ohrožují plnění zákonných lhůt a mohou vést k finančním ztrátám nebo zastavení projektů. To vše se projeví v dlouhodobém horizontu,“ doplnil.
Vláda minulý týden rozhodla, že se na celý digitalizovaný systém vypíše nová zakázka. Zároveň bude platit přechodné období, ve kterém budou moci úředníci využívat původní systémy i ty spuštěné od letošního 1. července. Přechodné období bude datováno zpětně k začátku července, díky čemuž by úředníci měli mít právní jistotu, že i přes špatně fungující digitalizaci pracovali v souladu se zákonem.
S Portálem stavebníka mělo problém 71 procent dotázaných obcí. Stavebníci a projektanti ho přitom budou muset dále využívat i v přechodném období a žadatelé o povolení budou muset do portálu zadávat dokumentaci potřebnou ke schválení.
Na tento problém upozorňovala například Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT). Podle ní tak legislativní a technický „bypass“ dojednaný vládou ve své současné podobě ulehčuje práci pouze úředníkům, nikoliv stavebníkům.
Průzkum se konal před vládním rozhodnutím, tehdy souhlasilo s přechodnou možností využívat oba typy systémů současně 90 procent obcí. Kromě Portálu stavebníka téměř dvě třetiny obcí označilo za problematický i ISSŘ. Více než třetina z dotázaných podle průzkumu zaznamenalo problémy s Národním geoportálem územního plánování, 11 procent nemělo problém s žádným z těchto systém.
Z průzkumu také vyplynulo, že za zvýšené pracovní nasazení v souvislosti se zaváděním novely stavebního zákona a digitalizací stavebního řízení by měly být zaměstnancům stavebních úřadů přiznány kompenzace. Nejlepší ohodnocení by podle 67 procent z nich mělo být formou finanční odměny.
Dvě procenta dotázaných by ocenila náhradní volno a 13 procent uvedlo jiné formy ohodnocení. Že by stát úředníkům práci kompenzovat neměl, si myslí 18 procent obcí.
Současné systémy digitalizovaného stavebního řízení byly spuštěny 1. července a od začátku je úředníci a stavebníci označovali za nefunkční. Vláda proto minulou středu rozhodla vypsat novou zakázku a současně umožnit používat původní systémy s těmi spuštěnými letos v létě. Kvůli špatně fungující digitalizaci byl odvolán z funkce ministra pro místní rozvoj Ivan Bartoš, což vyústilo v odchod jeho Pirátů z vlády.