Esej: Hlavolam peněz ve 21. století

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Celý článek
0

Argentinský „řezník“ Milei radí Muskovi: státní zaměstnance vyhazuj ve velkém

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Celý článek
0

Znepokojení v Pekingu: Číně se nelíbí Putinovo strašení jadernými zbraněmi a nová ruská doktrína

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Celý článek
0

Aerolinky jsou nenažrané, jde jim jen o zisk a nízké náklady, říká Jan Papež

Letošní letní sezóna přinesla dramatický nárůst cestujících, létá asi o 15 procent víc lidí než v předchozích letech. Proč musí turisté čekat na letištích někdy až desítky hodin? Hostem podcastu Echo Pavla Štrunce byl Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří.

Aerolinky jsou nenažrané, jde jim jen o zisk a nízké náklady, říká Jan Papež
Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří | foto Hrot24

„Letadlo musí zvládnout pět až šest letů denně. Když se zdrží, následuje efekt domina. Letecké společnosti nemají dostatečnou rezervu kapacit a posádek, což vede k extrémním zpožděním. Pro cestující to znamená čekání bez adekvátní podpory. Lidé na letišti by měli být poctivě informováni a měl by jim být zajištěn hotel, když se letadlo zpozdí o 18 hodin,“ říká Papež.

Další systémový problém spočívá v nedostatečné komunikaci a podpoře ze strany leteckých společností. „Jsme málo důrazní vůči leteckým společnostem. Formuláře pro reklamace jsou skryté, call centra neexistují a často komunikujete jen s AI,“ dodává Papež.

Čekali jste hodiny na let? Aerolinky jsou nenažrané, jde jen o zisk a nízké náklady, tvrdí Papež

V rozhovoru Jan Papež kritizuje Evropskou unii za nedostatečnou regulaci leteckého průmyslu. Uvádí, že Evropská unie na tuto oblast zcela rezignovala, což vytváří nerovné podmínky mezi leteckými společnostmi a jinými službami. „Stávka je považována za vyšší moc, podobně jako bouřka nebo výbuch sopky. To znamená, že stávka letištního personálu nevede k žádné kompenzaci pro cestující,“ kritizuje Papež evropské předpisy, které vedou k tomu, že cestující nejsou odškodněni za problémy způsobené stávkami letištního personálu nebo leteckých společností.

Evropská unie by podle něj měla více zasahovat a zavádět přísnější a jasnější pravidla na ochranu práv cestujících v letecké dopravě. Letecké společnosti čelí velkému tlaku na nízké ceny a vysoké zisky, což vede k zanedbávání komfortu cestujících. „Manažeři vidí pasažéry jako substrát, ne jako klienty, o které by se měli starat,“ uzavírá Papež. Tento postoj musí změnit, pokud má letecký průmysl uspokojit rostoucí poptávku a zajistit příjemný cestovní zážitek.

Více se dozvíte v podcastu.