Na sociální síti TikTok, za kterou stojí čínská firma ByteDance, se mezi mladými lidmi rozmáhá nešvar. Jde o sdílení tipů a triků, jak v obchodech nepozorovaně ukrást zboží. Teenageři tomu říkají „půjčování“.
Jednou z nich je i osmnáctiletá Lucy, kterou na čínské mobilní platformě pro sdílení krátkých videí sleduje 30 tisíc vrstevníků. „Právě jsem strhla obal a strčila si řetízek do kapsy. Vlastně jsem to ani dopředu neplánovala,“ popsala své začátky kariéry zlodějky, když před rokem v obchodě ukradla drobnou bižuterii na krk.
Potrestat kapitalisty
Co začalo jako impulzivní forma puberťácké revolty, se u řady pachatelů postupně mění v trendovou záležitost, jež má i „politický“ přesah. Mladí lidé drobnými krádežemi – hodnota zboží většinou nepřesahuje 20 dolarů – chtějí potrestat globální řetězce, které se podle nich chovají příliš kapitalisticky. Z pohledu byznysu nic neobvyklého, snaží se maximalizovat zisk. To je pro levicově zaměřenou mládež ale málo, upozornil na nový trend web Motherboard.
Lucy tak zájemcům na oblíbené sociální síti radí, jak si bez rizika pořídit v obchodech zboží bez placení a bez konfliktu s ochrankou obchoďáku nebo s policií. Mezi tipy patří i maskování, aby nebylo možné pachatele vystopovat ze záběrů bezpečnostních kamer. Zásadní dovedností je odstranění bezpečnostních etiket ze zboží, aby zloděj nezačal při průchodu bezpečnostními rámy pípat.
Neférový systém
Šestnáctiletá Destiny, kterou sleduje 25 tisíc lidí, má jasno. Ve 13 letech slyšela prvně o kapitalismu a hned si pomyslela, jak je tento systém neférový. Mladým lidem se nelíbí zejména chování velkých korporací, které vydělávají na levné pracovní síle kdesi v Asii a ničí lokální výrobce a nezávislé obchůdky. Nejlépe je potrestají tím, že jim v obchodě způsobí alespoň drobnou škodu. Destiny pouze ví, že nenávidí kapitalismus, a bojuje proti němu po svém. Obě dívky jsou Američanky, ale získávají podporu od „svazaček“ rovněž ve Velké Británii nebo v Austrálii.
„Existuje tolik firem, které se nestarají o své zákazníky, jen o vydělávání peněz. Pokud můžeme potrestat velkou korporaci, cítíme, že jsme udělaly maximum,“ vyznala se Destiny. Komunita také mezi sebou sdílí hodnocení výrobců, které je dovoleno trestat. Nezletilí lidé uvažují například i tak, že ukradnou zboží v obchodě pro domácí mazlíčky, aby je druhý den věnovali psímu útulku.
Jedním z cílů je značka Victoria’s Secret, protože před dvěma lety měl šéf marketingu Edward Razek homofobní poznámky na transgenderové modelky. Prohlásil, že takové nebude značka luxusního spodního prádla na svých přehlídkách využívat. V roce 2019 rezignoval, částečně v důsledku obvinění ze sexuálního obtěžování modelek.
Zloději zvednou ceny všem
Autorka knihy o krádežích z pohledu kulturní historie Rachel Shteirová vysvětlila, že nejčastěji se drobnými zlodějkami stávají ženy. Často kradou jednorázové žiletky, protože prý nesnášejí, že mají platit relativně vysoké částky za kus plastu a kovu.
Bývalý zloděj v obchodech Terrence Shulman, jenž v Michiganu vede terapeutické centrum pro kleptomany, chápe pohnutky mladých lidí, kteří chtějí potrestat systém. Nicméně obchodníci většinou zvýší ceny u veškerého zboží, aby ztráty z krádeží pokryli. Takže samozvaní Jánošíci vlastně zvyšují ceny zboží všem ostatním zákazníkům.
Mladí krádeže akceptují
Podle průzkumu YouGov v Británii z letošního března téměř čtvrtina respondentů přiznala, že někdy v obchodě něco ukradla. U většiny z nich to bylo v dětství, pět procent ale bere věci bez placení i v dospělosti. Krádeže ve velkých obchodech jsou pro dotázané přijatelnější. Dvě pětiny mladých lidí (18 až 24 let) dokonce považují krádeže za určitých okolností za akceptovatelné. Ukazuje to na generační změnu vnímání krádeží – zejména ve velkých řetězcích.
Sociolog Dan Mercea upozornil na zajímavý fenomén v komunitě zlodějíčků na síti TikTok. Mladí lidé se inspirují na sociální síti, pak svou zálibu provádějí v reálném světě a opět se vracejí do virtuálního prostředí, aby se o své zážitky podělili. Komunita se přirozeně rozrůstá.
Tenká linie
Shulman ale varoval, že existuje jen tenká linie mezi etickými krádežemi, jež bojují proti „zlému kapitalistovi“, a běžnou kleptomanií, která se přirovnává ke gamblerství. Často se stane, že lidé začnou krást i v malých obchodech.
Není od věci připomenout, že firmu TikTok stávající prezident Donald Trump považuje za bezpečnostní hrozbu pro Spojené státy, protože sbírá informace o chování svých uživatelů a je napojena na čínskou komunistickou stranu a bezpečnostní složky.
Od 12. listopadu měly začít platit restrikce na tuto službu v USA, federální soud v Pensylvánii ale nařízení vlády na konci října zrušil. Trump žádá, aby byla aplikace v rukou amerických firem na území Spojených států.