Volvo couvá od zásuvky. Automobilka zahazuje plány na plně elektrickou budoucnost

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

Celý článek
0

Mladí lidé nevěří ve vlastní bydlení. „Nezadlužíme se na celý život“

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Celý článek
0

Raiffeisenbank se ocitla ve zlaté ruské pasti

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Celý článek
0

Zákon, který chytil drony

Začínají platit nová pravidla pro létání dronů, vyznat se v nich pomůže aplikace

Zákon, který chytil drony
Dron, ilustrační foto | Profimedia.cz

V té době šlo o ojedinělou zprávu. Psalo se září roku 2017 a na ruzyňském letišti museli dispečeři náhle začít odklánět letadla na záložní dráhu. Důvodem byl dron, který jeho majitel navedl nebezpečně blízko. Spolu s rozvojem těchto technologií se ukázalo, že předběhly legislativu a pravidla pro něj jsou velmi vágní. Od nového roku začínají platit změny. A jak upozorňuje Řízení letového provozu a Úřad pro civilní letectví, nejde o tresty, ale o to, aby pravidla fungovala. Jak se v omezeních vyznat, má poradit nová aplikace.

Lidé, kteří s drony létají, budou muset mít nově registrace či testy. Zákon ale není tak jednoduchý. Vše se liší podle velikosti či účelu použití dronu. Povinná registrace se má nejběžněji týkat dronů nad 250 gramů nebo těch vybavených kamerou. V Česku jich létá podle odhadů Úřadu pro civilní letectví asi 50 tisíc. Drony se nově rozdělují do tří kategorií: otevřené, specifické a certifikované. 

Piloti dronů v otevřené kategorii mají nejmírnější pravidla, jejich školení a testování probíhá on-line, pilotům ze zbylých dvou kategorií nezbývá než dojít na úřad. Provozovatel získá unikátní identifikační číslo, kterým označí všechny své drony. Zatím také zůstávají stejné vymezené prostory, kde je povoleno nebo zakázáno dronům létat, letos se ale mají měnit.

Vyznat se v tom, jak používat svůj dron v souladu se zákony, nově pomáhá aplikace Dronald, jíž vyvinul startup Dronetag společně s Řízením letového provozu ČR. Stačí uvést typ dronu, případně jeho parametry. Dronald pak na jejich základě řekne, co provozovatele čeká, zda je nutná registrace dronu či absolvování online testu. Pro drony, které nesplňují nově schválené technické požadavky, vyvinul startup Dronetag rovněž IoT zařízení pro jejich bezpečný a efektivní provoz.

„Novou legislativu vítáme, a to zejména z důvodu sjednocení pravidel pro všechny bez ohledu na účel letu. Ta by měla být jasná všem pilotům dronů, kteří do vzdušného prostoru vstoupí. Nebude tak docházet k pochybnostem, jak se létat smí či nesmí. Abychom tato pravidla ještě více přiblížili lidem, a to zejména rekreačním uživatelům, rozhodli jsme se podpořit vývoj Dronalda. Aplikace má naší odbornou garanci a nebude tak docházet k pochybnostem, jak se létat smí či nesmí,” dodává Šárka Hulínská, vedoucí kanceláře integrace bezpilotních systémů ŘLP ČR.

Aplikace funguje tak, že uživatel zadá základní údaje o dronu a plánovaném letu, a Dronald mu poskytne důležité informace o pravidlech, která by měl dodržovat. Odpoví třeba na otázky kde a jak lze s dronem létat, zda je potřeba zvláštní povolení, jestli je nutné dron označit registrační značkou či jak získat povolení k letu mimo vizuální dosah.

Stačí, aby uživatel věděl základní údaje o plánovaném letu, případně odpověděl na několik základních otázek. Dronald pak obratem sdělí, zda musí podstoupit registraci dronu, online kurz a jaká pravidla musí dodržovat. Díky tomu, že na vývoji aplikace s námi spolupracuje Řízení letového provozu České republiky, se uživatelé mohou na poskytnuté informace spolehnout,” řekl Lukáš Brchl, CEO Dronetagu.