Plynovod NordStream chce „za hubičku“ koupit americký investor, Trumpův štědrý sponzor

Jiní západní zájemci podle něj do aukce nepůjdou, protože vnímají věc jako vysoce citlivou.

Jiní západní zájemci podle něj do aukce nepůjdou, protože vnímají věc jako vysoce citlivou.

Celý článek
0

Zdravotnictví v propasti. „Chce to privátní pojištění a zavřít část nemocnic,“ říká respektovaný lékař

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Celý článek
0

Kreml zakázal vývoz uranu do Ameriky. Na ceně se to zatím neprojevilo

Moskva trestá Washington za ekonomické sankce tím, že zakázala vývoz ruského obohaceného paliva do Spojených států. Americké jaderné elektrárny ale mají dostatečné zásoby, takže se to zatím na ceně paliva neprojevilo.

Moskva trestá Washington za ekonomické sankce tím, že zakázala vývoz ruského obohaceného paliva do Spojených států. Americké jaderné elektrárny ale mají dostatečné zásoby, takže se to zatím na ceně paliva neprojevilo.

Celý článek
0

Zachraňte naše aerolinky, volají účastníci zájezdů

Typický Čech ve vzduchu je důchodce v charterovém letu. A chce zachránit Smartwings.

Zachraňte naše aerolinky, volají účastníci zájezdů
Smartwings | Tomáš Novák týdeník HROT

Miliardář Jiří Šimáně bude mít z téhle statistiky radost. Češi podle průzkumu společnosti STEM/MARK chtějí, aby stát zachránil jeho leteckou firmu Smartwings, pod níž spadají i ČSA. Jak už to ale v Česku bývá, respondenti tak trochu mysleli i sami na sebe. Jde většinou o ty, kteří létají charterovými lety, patří do staršího až seniorního věku a mají nižší vzdělání.

Smartwings zahájily v poslední době tažení za tím, aby jim stát jako jedinému českému leteckému dopravci pomohl. Chtějí garance za půjčky v hodnotě kolem dvou miliard korun. Za průzkumem ale firma nestojí. „Zadavatelem jsme byli my sami. Mapujeme ohrožená odvětví ekonomiky, jde o kontinuální věc,“ řekl týdeníku Hrot ředitel STEM/MARK Jan Tuček.

Průzkum nabízí zajímavý pohled na to, kdo jsou Češi, kteří cestují letecky. Většina z nich využívá charterové lety (53 procent). Druhou nejpočetnější skupinou jsou nízkonákladové lety (33 procent). Lowcosty jsou populární hlavně mezi skupinou lidí v romezí 18 až 29 let, s věkem pak roste obliba charterů, které tvoří většinu.

Podle struktury vzdělání jsou lowcostové letenky ještě dominantou vysokoškolsky vzdělaných lidí, oproti tomu středoškoláci více – a ti bez maturity téměř výhradně – milují chartery, které Smartwings provozuje. Většina dotázaných (54 procent) také uvedla jako nejčastější druh letu organizovanou dovolenou s cestovní kanceláří. Ve spontánní znalosti aerolinek se mezi dotazovanýmí umístily Smartwings na třetím místě za ČSA a Lufthansou.

Co se týká podpory domácích aerolinek, 85 procent dotázaných je toho názoru, že by stát měl zasáhnout a podpořit je. „O potřebnosti podpory českých dopravců panuje mezi lidmi shoda, názory na její formu už se ale liší napříč věkovými i vzdělanostními skupinami,“ uvádí Jan Tuček. Největší skupina respondentů považuje za vhodný způsob podpory kapitálový vstup státu, na druhém místě je bezúročná půjčka, následuje nenávratná dotace a státní záruka na komerční úvěr.

Stát o podpoře Smartwings také uvažuje. Necelou polovinu (49,92 procent) vlastní čínská China International Group Corporation Limited, která prostřednictvím svých českých spoluakcionářů nabídla státu svůj podíl za korunu spolu s dosud nespecifikovanými podmínkami. Čeští akcionáři se obrátili na stát, aby jim ručil za úvěry. Ministr dopravy a vicepremiér za ANO Karel Havlíček nedávno uvedl, že firma má hodnotu blížící se nule a pokud do ní bude stát vstupovat, tak nikoliv za hodnotu, kterou měla před krizí. Ta firmu srazila, potíže měla ale už předtím kvůli uzeměným letadlům Boeing 737 MAX.

Stát čeká rozhodování, jestli riskovat ručení za miliardové nesplacené úvěry a jako zástavu mít v ruce akcie propadající se firmy, nebo do aerolinek vstoupit rovnou a sanovat je. Třetí možností je pak dát ruce pryč, odkázat podnikatele na standardní pomoc a držet jim palce s restrukturalizací.