„Woke katastrofa.“ Hráči odmítli novou střílečku, vydavatel přišel o stovky milionů dolarů
Ještě několik dní před vydáním schytávala nová multiplayerová střílečka kritiku za to, že je příliš „woke“. Jednotlivé postavy prý smazávají rozdíly mezi pohlavími a gendery. Hlasitá kritika influencerů i běžných hráčů se pravděpodobně odrazila na prodejích. Střílečku téměř nikdo nehraje a prodeje jsou žalostné. Vydavatel se tak musí smířit s tím, že velká investice se mu už možná nevrátí.
Nová multiplayerová střílečka Concord vyšla koncem srpna pro počítače a konzoli PlayStation 5. Hru vyvinulo studio Firewalk Studios s finanční podporou od vydavatelství Sony Interactive Entertainment. Přestože se trailery jevily poměrně zdařile a marketingová podpora byla značná, titul nakonec selhal. Nemálo hráčů jej na sociálních sítích a fórech hlasitě kritizovalo, a to často aniž by hru vůbec hráli.
Častým argumentem bylo, že hra je příliš „woke“, tedy že vychází vstříc progresivistickým tendencím, které boří tradiční stereotypy. Hráčům údajně sugeruje, jak by měl vypadat svět – bez pohlavních rozdílů, s fluidními gendery a nekonečným množstvím identit. Tvůrci hry tomu prý šli naproti: postavy v Concordu nejsou navrženy podle běžných standardů a čistě mužské či ženské role se zde vyskytují minimálně. Mužsky vypadající postava může být celá růžová, někteří hrdinové mají morbidní nadváhu a u jiných není jasné, zda jde o muže či ženy.
Design postav řadu tradičněji smýšlejících hráčů značně rozčílil. Zejména na fóru Reddit a na YouTube začali titul kritizovat už několik měsíců před vydáním. Někteří dokonce tvrdili, že hra ve výsledku „vymývá mozky“ dětem. Jeden komentář to shrnuje: „Je to woke katastrofa,“ míní jeden z populárních youtuberů.
Vydavatelství Sony a vývojáři se pokusili vlnu kritiky zastavit osvědčenou metodou – marketingem. Podle některých zdrojů hra nakonec vydavatele stála až 200 milionů dolarů, přičemž reklama u takových titulů může spolknout až třetinu celkové částky. Vzhledem k tomu, že jde o multiplayerový titul, náklady budou ještě růst, a to za podporu a provoz serverů.
Tentokrát však ani marketing nezabral. Jak informoval respektovaný herní web IGN, hru si během prvního týdne od vydání pořídilo pouze 25 tisíc zákazníků. To je na tak ambiciózní novinku zoufalé číslo, odpovídající spíše menším nezávislým titulům. A protože o úspěchu hry do značné míry rozhoduje právě první týden od vydání, kdy je prodávána za plnou cenu, můžeme směle prohlásit, že Concord je propadák.
Nízké prodeje už marketing zřejmě nedokáže zachránit. Kromě průměrného hodnocení od recenzentů totiž hra sbírá i špatné ohlasy od hráčů. Například na obchodě Steam dalo pozitivní hodnocení hře jen 66 % těch, kteří si ji zakoupili. Kritika se často opakuje: skoro nikdo hru nehraje, což znamená dlouhé čekání na seskládání týmu pro zápas. Grafika je prazvláštní, herní mechaniky okoukané z jiných her. Všudypřítomná růžová je až otravná a cena 40 eur (asi tisíc korun) je přemrštěná. Na trhu již existují podobné hry ve vyšší kvalitě, často zdarma v režimu free-to-play, byť s mikrotransakcemi, které najdeme i v Concordu.
Neúspěchu hry si všímají i velká světová média a uvádějí různé důvody neúspěchu. Podle některých může být hra na mainstreamového hráče skutečně příliš woke. Například Forbes však přináší všednější vysvětlení: na trhu multiplayerových stříleček je přetlak a Concord nenabídl dost inovativního, aby zaujal. „Nedokázal se dostatečně odlišit,“ píše.
Jako protiklad se na některých webech uvádí čínská hra Black Myth: Wukong, kde tvůrci na inkluzivitu příliš nedali. V akční adventuře hrajete za opičáka, u kterého si nemůžete měnit pohlaví hrdiny, což neušlo některým recenzentům. Tento nedostatek diverzity však hráčům nakonec nevadil a titul se vyšvihl do čela prodejů. Srovnání ale pokulhává v zasazení, žánru i cílovém zaměření her.