Komentář: Schodek rozpočtu předčil i covidové roky. Vláda si ho opticky snížila, Eurostat jí na to přišel

Schodek ústředních vládních institucí činil po úpravách loni 346,9 miliardy korun. To je druhý nejvyšší nominální schodek v historii České republiky, píše v komentáři Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

Schodek ústředních vládních institucí činil po úpravách loni 346,9 miliardy korun. To je druhý nejvyšší nominální schodek v historii České republiky, píše v komentáři Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

Celý článek
0

Jak v technologiích dohnat USA a Čínu? EU chce pěstovat jednorožce

Evropská unie oznámila, že spojila své síly s firmami rizikového kapitálu, aby podpořila investice do technologických inovací. V hlavní roli jsou obavy, že evropský technologický sektor zaostává za USA i Čínou. 

Evropská unie oznámila, že spojila své síly s firmami rizikového kapitálu, aby podpořila investice do technologických inovací. V hlavní roli jsou obavy, že evropský technologický sektor zaostává za USA i Čínou. 

Celý článek
0

Komentář: Ztrátu ČNB zaplatíme my všichni, radujme se

Je to paradox, ale je to tak: čím lépe v Česku bude a čím pevnější bude koruna, tím větší ztrátu bude hora devizových rezerv ČNB působit. Pokud se něco nezmění, píše analytik Miroslav Zámečník.

Je to paradox, ale je to tak: čím lépe v Česku bude a čím pevnější bude koruna, tím větší ztrátu bude hora devizových rezerv ČNB působit. Pokud se něco nezmění, píše analytik Miroslav Zámečník.

Celý článek
0

Co hrát na Halloween? Novinka odkazující na slavné filmy děsí i zkušené streamery

I když v Česku Halloween nemá tradici, získává tato z USA importovaná slavnost všech svatých, i díky masivní reklamě obchodníků, čím dál větší popularitu. Pokud ale nechcete utrácet za dýně a ztrapňovat se v čarodějnickém klobouku, může pro vás být zajímavou alternativou, jak strávit tento strašidelný den, pořádně děsivá počítačová hra. Případné koledníky budete díky dechberoucí atmosféře ignorovat.

Co hrát na Halloween? Novinka odkazující na slavné filmy děsí i zkušené streamery
Hlavně ať vás neslyší. V nové hře inspirované filmy Tiché místo je pomalý postup klíčový. | Paramount Pictures / Stormind Games (publikováno se svolením)

Novinka, kterou si nejen američtí streameři zamilovali, vychází z populárních filmů Tiché místo. Úspěšná filmová série zatím čítá tři snímky: dva regulérní díly s úžasnou Emily Blunt a prequel První den, kde si zahrála oscarová Lupita Nyong'o. Výhodou je, že i pokud jste neviděli ani jeden z filmů, hru A Quiet Place: The Road Ahead si stejně užijete. Tvůrci počítačového titulu totiž všechno vysvětlují. A ačkoli mají filmy i hra mnoho společného, videoherní titul se odehrává ve stejném světě zatíženém stejnou katastrofou – vpádem nepřátelské mimozemské civilizace – avšak s jinými postavami a zcela novým, originálním příběhem.

Jak uvádí autor preview z respektovaného herního magazínu Kotaku, monstra nejsou tím hlavním, co vás přiková k monitoru. Scénáristé se totiž opravdu vynasnažili, a ve hře tak zažíváte především rodinné a sociální drama, umocněné právě mimozemskou invazí. Příběh je údajně velkou předností videoherní novinky. Během krátké kampaně trvající asi pět hodin komunikujete s herními postavami, snažíte se přijít na motivy jejich chování a zároveň dosáhnout svého individuálního cíle. Přitom si neustále uvědomujete, že při jakékoli činnosti nejste v bezpečí. Stejně jako ve filmech, monstra jsou prakticky všudypřítomná a reagují i na sebemenší hluk.

„Ve skutečnosti nebojujete s monstry. Místo toho je 90 % hry zaměřeno na to, abyste se jim vyhnuli tím, že budete velmi tiší a opatrní. Toho dosáhnete pomalým pohybem a vyhýbáním se povrchům, které vydávají hodně hluku – jako je rozbité sklo nebo voda. Pomohou vám různé předměty jako rušivé prvky (k odlákání nepřátel), a dokonce budete sypat písek, abyste vytvořili bezpečnou cestu pro chůzi, úplně jako ve filmech,“ píše autor Kotaku. Z jeho popisu je zřejmé, že tu opravdu jen chybí zmíněná herečka Emily Blunt, která by vás při jakékoli chybě napomenula: „Pššššt!“

Stejně jako film je i hra nekompromisní vůči chybám. Režiséři Tichého místa neváhali a v rámci budování atmosféry klidně zabili jedny z hlavních postav, pokud omylem šlápli na hlučný předmět. Přihnalo se monstrum a jednou ranou sympatickou postavu zničilo. Tomu samému čelíte ve hře. Pokud si nevšimnete střepu v trávě, mimozemšťan podobnou chybu neudělá. Během pár sekund je u vás a musíte si pasáž zopakovat. Streameři ale říkají, že hra je jinak velmi přístupná. Nejedná se o titul, který by vás měl frustrovat. Záchytné body jsou četné, zopakujete si maximálně posledních pár minut.

Upoutávka k nové hře A Quiet Place: The Road Ahead.

Kontrolovat míru hluku přitom nestačí. Hlavní postava nedisponuje ukazatelem zdraví, protože jak bylo zmíněno, je to zbytečné – příšera vás zabije v mžiku. Místo toho ale musíte udržovat v rozumné míře úroveň stresu. Jakmile stres překročí přijatelnou úroveň, postava se začne chovat neočekávaně, například právě hlučně.

A tím výzva nekončí. Hlavní hrdina trpí také astmatem. „Pokud se Alex dostane příliš daleko, může utrpět astmatický záchvat, který by vás mohl zabít v závislosti na tom, kde se nacházíte a kdy k němu dojde. Musíte tedy své astma zvládat pomocí inhalátorů a pilulek, které nacházíte po celém herním světě. Netrpím astmatem, takže si nejsem jistý, jak přesné je jeho vyobrazení v Road Ahead, ale přidává další vrásku k nejnapínavějším momentům hry,“ píše autor Kotaku.

Hra je již v prodeji na počítače a konzole PlayStation 5 a Xbox X za sympatickou cenu 699 korun.