„Přesně jako ve filmu.“ Star Wars Outlaws budí nadšení. Nevadí ani „ošklivá“ hlavní hrdinka
Vydání nové hry ze světa Star Wars provází nadšené reakce šťastlivců, kteří si ji mohli zahrát s předstihem. Ti jsou unešeni obrovským světem, který kypí životem a možnostmi. „Na tohle jsem čekal desítky let,“ píše jeden z fanoušků na fóru Reddit.
Milovníci Star Wars mají v posledních letech opravdu mnoho důvodů k radosti. Plnohodnotného filmu se sice dočkali naposledy v roce 2017 (odbočky Solo: Star Wars Story pak v roce 2018), ale jinak Disney pravidelně přichází s novými seriály, komiksy a knihami.
Milovníci počítačových her však měli dlouho poměrně omezené možnosti: kromě povedených, ale zastaralých RPG her si museli vystačit se střílečkou (Star Wars Battlefront 2) nebo vesmírným leteckým simulátorem (Star Wars: Squadrons). Pořádná příběhová hra, která by umožnila objevovat krásy tohoto fascinujícího vesmíru, však chyběla.
Teď se ale konečně dočkali. Vydání nové hry Star Wars Outlaws provázela obrovská očekávání, která vydavatel – francouzský Ubisoft – ještě rozdmýchával. Sliboval obrovský svět, neuvěřitelné možnosti, poutavý příběh a hlavně atmosféru Hvězdných válek, jak jsme ji poznali ve filmech, a o níž jsme snili. Kdy jsme sami chtěli alespoň na chvíli mít pocit, že žijeme v tomto unikátním světě vytvořeném vizionářem Georgem Lucasem.
Herní znalci byli však zároveň ostražití. Ubisoft je odborníkem na iluzi živého světa, ale jeho recept na událostmi bohaté, ale jinak generické otevřené světy, je občas aplikován přinejmenším sporně. Třeba Avatar: Frontiers of Pandora z prosince loňského roku je toho krásným příkladem. Kdyby tam nebyli modří humanoidi, klidně by mohlo jít o další díl série Far Cry – rozdíl je minimální. Obava, abychom nedostali jen další díl střílečky, kde by vývojáři některé postavy jen převlékli za Ewoky, byla tedy na místě.
Podařilo se tedy Ubisoftu alespoň tentokrát naplnit sliby? Soudě podle prvních recenzí a dojmů majitelů dražší verze hry, kteří ji mohli hrát s předstihem, ano. Skutečně si prý budete připadat jako součást světa Star Wars. Příběh se sympaticky drží při zemi, graduje, kdy má, a hráč v roli pašeračky Kay Vess naplno pociťuje, že není prvoplánovým zachráncem světa, ale jen se snaží přežít a vydělat si nějaké ty kredity, aby byl její život alespoň trochu snesitelnější. Samozřejmě ne úplně legální činností, jak se na pašeráka patří.
„Jedná se o přímočarý příběh o loupeži, který se náhodou odehrává v bohatém sci-fi fantasy vesmíru, na kterém mnozí z nás vyrostli a který zbožňujeme. Tento svět je zde s láskou znovu vytvořen, jako ještě nikdy ve hře,“ píše recenzent respektovaného herního webu IGN.
Plnit mise a objevovat svět Outlaws je radostí i podle kritika z webu Kotaku. „Outlaws není No Man's Sky nebo Starfield. Nejsou tu stovky planet nebo měst k návštěvě. Místo toho se Outlaws zaměřuje na kvalitu před kvantitou. Jako takové můžete přistát a prozkoumat pouze čtyři světy: Tatooine, Akiva, Kijimi a Toshara. Každá planeta obsahuje jednu velkou mapu, do které se můžete ponořit. To může znít jako zklamání, ale Ubisoft nacpal tato místa tolika maličkostmi a příležitostmi, že můžete snadno strávit tucet hodin procházením každého z nich. A měli byste!“ píše nadšený recenzent. Podle něj je herní dobrodružství opravdu tím, po čem mnozí fanoušci Star Wars desítky let toužili.
Podle kritiků by byla také škoda plnit jen hlavní příběhové questy. I ty vedlejší totiž mají hloubku, která z jejich zadání třeba na první pohled není úplně zřejmá. „To, v čem design questů Outlaws opravdu vyniká, je přijímání zdánlivě neškodných vedlejších cílů a jejich rozvíjení do vzrušujících, vícevrstevnatých dobrodružství, která mě pravidelně překvapovala,“ píše autor z IGN.
Tak velký titul samozřejmě trpí i některými nedostatky. Zatímco recenzenti hovoří o herních nedodělcích nebo chybách v designu, samotní hráči, například na fóru Reddit, více než bugy řeší vzhled hlavní hrdinky.
Podle mnohých je nevzhledná, na ženu má příliš mužské rysy. „Ta holka nás snad měla vyděsit,“ píše jeden z hráčů na Redditu a nemálo dalších s ním souhlasí. Další se podivují, proč vývojáři prostě 1:1 nepřevedli do herní podoby herečku Humberly Gonzalez, která hlavní postavu namluvila a jejíž pohyby byly nasnímány pomocí motion capture. Herečka je atraktivní, ale podle některých ve hře vypadá jako „mužatka.“
Na druhou stranu, mnoho dalších diskutujících oponuje, že pašeračka žijící na okraji společnosti nemusí vždy vypadat jako Miss World. Kritika vzhledu postavy neušla ani vývojářům, kteří ji museli řešit například v rozhovoru pro deník The Washington Post. Julian Gerighty za vývojáře sdělil, že postava Kay Vess je krásná taková, jaká je. Z prvních reakcí vyplývá, že se s tím nakonec většina hráčů smířila. Nebo vzhled postavy prostě jen neřeší.
Hra vychází 30. srpna na PC a konzole PS5 a Xbox Series X/S. Jejím vydáním však práce Ubisoftu nekončí, časem by měla dorazit další příběhová rozšíření jako placená DLC.