VZP varuje klienty: Pozor na podvody prostřednictvím WhatsAppu
Používají telefonní linku podobnou reálnému číslu pojišťovny a vydávají se za její zaměstnance včetně fotografií.
Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP) varuje před podvody prostřednictvím aplikace WhatsApp, které se snaží kontaktovat jejich klienty. Používají podle ní telefonní linku podobnou reálnému číslu pojišťovny a vydávají se za její zaměstnance včetně fotografií, uvedla v tiskové zprávě. Pojišťovna upozornila na to, že tímto způsobem klienty nekontaktuje, lidé nemají na web v odkazu zadávat své osobní či bankovní údaje.
„Podvodníci tentokrát využívají také aplikaci WhatsApp, odesílatelem je zde fiktivní zaměstnanec VZP. Spolu s profilovým obrázkem, který je stažen z našich oficiálních materiálů, a uvedenou telefonní linkou, která se nápadně podobá té skutečné, jde o velmi sofistikovaný podvod,“ uvedl šéf bezpečnostního úseku VZP ČR Jan Svoboda.
Lidem je nabízen zisk či vratka ze zdravotního pojištění. Po přihlášení na fiktivní web, který je součástí textové zprávy, se klient dostane do prostředí, které připomíná webové stránky VZP ČR.
„Vyplněním údajů se vystavujete vysokému riziku, že budou údaje zneužity k odčerpání prostředků z vašeho účtu. Jediným správným postupem je takové zprávy zcela ignorovat a odesílatele klidně zablokovat,“ dodal s tím, že lidé se mají v případě pochybností na pojišťovnu obrátit.
Už loni v říjnu pojišťovna upozorňovala na podobné podvody, tehdy šlo o falešné SMS zprávy, které nabízely klientům výplatu peněz. Podvodné SMS se objevují opakovaně a zneužívají názvy známých firem nebo úřadů. Před rokem například varoval před falešnými textovými zprávami operátor T-Mobile, podvodníci se podle firmy snažili od lidí vylákat osobní údaje.
V březnu 2023 zase upozornila na podvodné SMS Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ). Podle ní tehdy přicházely lidem zprávy lákající na informace o vyplacených dávkách, z nichž ale vedly odkazy na podvodné weby.