Miliardáři mají zaplatit boj s oteplováním. Chystá se jejich vysoké zdanění

Největší ekonomiky světa sdružené do skupiny G20 navrhují, aby byli nejbohatší lidé planety zatíženi vysokými daněmi v rámci boje s globálním oteplováním.

Největší ekonomiky světa sdružené do skupiny G20 navrhují, aby byli nejbohatší lidé planety zatíženi vysokými daněmi v rámci boje s globálním oteplováním.

Celý článek
0

BlackRock a Microsoft chtějí 30 miliard dolarů na vývoj infrastruktury pro umělou inteligenci

Závod o co nejrychlejší vývoj AI dostal nového silného účastníka: americké know-how, arabské peníze.

Závod o co nejrychlejší vývoj AI dostal nového silného účastníka: americké know-how, arabské peníze.

Celý článek
0

Chemikálie z obalů kontaminují potraviny i naše těla. Znepokojivé, říkají vědci

Vědci odhalili několik tisíc druhů chemikálií, které se z obalů uvolňují do potravin a následně se ukládají v lidském těle. „Je znepokojivé, že u obrovské většiny z nich vůbec nevíme, jaký mají dopad na naše zdraví,“ upozorňují vědci.

Vědci odhalili několik tisíc druhů chemikálií, které se z obalů uvolňují do potravin a následně se ukládají v lidském těle. „Je znepokojivé, že u obrovské většiny z nich vůbec nevíme, jaký mají dopad na naše zdraví,“ upozorňují vědci.

Celý článek
0

Ponorka smrti: Za katastrofou stojí arogance a zanedbání bezpečnosti

V pondělí 16. září 2024 začalo veřejné slyšení týkající se tragické imploze ponorky Titan společnosti OceanGate, při níž loni v červnu zahynulo pět lidí. Vyšetřování, které bude probíhat dva týdny, již odhalilo řadu znepokojivých skutečností o konstrukci a provozu ponorky.

Ponorka smrti: Za katastrofou stojí arogance a zanedbání bezpečnosti
Poslední děsivé snímky ponorky Titan po implozi odhaleny | Research Services/USCG

Nedostatečná certifikace a kontrola

Ponorka Titan, postavená v roce 2020, nebyla řádně registrována, certifikována ani zařazena do bezpečnostních tříd. Co je ještě zarážející, neměla ani přidělené identifikační číslo. Trup ponorky, který je klíčovým prvkem bezpečnosti celé konstrukce, nikdy neprošel nezávislou kontrolou třetí strany. Tato zjištění vzbuzují vážné otázky o regulačním dohledu a bezpečnostních standardech společnosti OceanGate.

Pochybné konstrukční metody

V roce 2017, kdy OceanGate oznámila plány na expedice k vraku Titaniku, vyšlo najevo, že při konstrukci trupu ponorky byly použity nekonvenční metody. Trup byl údajně slepen z uhlíkových vláken a titanových kruhů „pomocí lepidla“. Tento postup je v rozporu s běžnými průmyslovými standardy pro konstrukci hlubinných ponorek a vyvolává vážné pochybnosti o spolehlivosti plavidla.

Ignorování varování odborníků

David Lochridge, bývalý zaměstnanec OceanGate, poskytl znepokojivé svědectví. Uvedl, že již v roce 2018 upozorňoval na potenciální bezpečnostní problémy ponorky Titan. Jeho varování však byla podle jeho slov systematicky ignorována vedením společnosti. Lochridge zdůraznil, že bylo „nevyhnutelné“, že se nakonec něco pokazí, a vyjádřil naprostou ztrátu důvěry v konstrukci Titanu. Jeho svědectví poukazuje na závažná pochybení v oblasti řízení rizik a firemní kultury OceanGate.

Historie technických problémů

Vyšetřování odhalilo, že Titan měl opakované technické potíže. Měsíc před osudnou misí byl nalezen „částečně potopený“ v oceánu, což naznačuje možné problémy s těsněním nebo stabilitou. Ještě znepokojivější je zjištění, že v roce 2018 byl Titan údajně zasažen bleskem během zkušební mise. Tyto incidenty vyvolávají otázky o celkové spolehlivosti plavidla a o tom, zda byla přijata dostatečná opatření k řešení těchto problémů před dalšími expedicemi.

Poslední komunikace

Jedna z posledních zpráv odeslaných z ponorky před ztrátou kontaktu zněla: „Všechno je v pořádku.“ Tato zdánlivě rutinní komunikace nabývá tragického významu ve světle následných událostí. Vyšetřovatelé se nyní snaží zjistit, zda posádka v té době skutečně neměla žádné důvody k obavám, nebo zda mohly existovat nějaké příznaky blížících se problémů, které nebyly rozpoznány nebo hlášeny.

Tato klíčová zjištění vykreslují znepokojivý obraz o stavu bezpečnosti a rozhodovacích procesech, které vedly k tragické ztrátě pěti životů. Pokračující vyšetřování má za cíl nejen objasnit přesné příčiny této katastrofy, ale také navrhnout doporučení pro prevenci podobných incidentů v budoucnosti.

Průběh osudné expedice

června 2023 v 8:00 východoamerického času vyrazila ponorka Titan na expedici k vraku Titaniku. Přibližně po hodině a 45 minutách se ztratila veškerá komunikace. Po rozsáhlém pátrání americká Pobřežní stráž potvrdila, že Titan byl zničen „katastrofickou implozí“ kvůli extrémnímu vodnímu tlaku.

Fyzikální vysvětlení zachovaných částí

Profesor fyziky Arun Bansil z Northeastern University vysvětlil, proč některé části ponorky zůstaly nepoškozené: „Počáteční selhání Titanu nastalo v jeho nejslabších bodech. Jakmile se vytvořila prasklina, velké části trupu už nebyly vystaveny extrémním silám a zůstaly víceméně nepoškozené.“

Pokračující vyšetřování

Pobřežní stráž USA plánuje vyslechnout 24 svědků, včetně deseti bývalých zaměstnanců OceanGate. Vyšetřování se zaměřuje na bezpečnostní postupy společnosti a rozhodnutí, která vedla k tragédii.

Toto slyšení je klíčové pro pochopení příčin tragédie a může vést k důležitým změnám v regulaci hlubinných expedic v budoucnosti.