Všichni musejí být štíhlí a zdraví: Akcionáři Nestlé brojí proti výrobě nezdravých potravin
Jsme až příliš závislí na nezdravých potravinách. Přehnaná produkce cukrovinek, polotovarů a instantních jídel škodí nejen zdraví spotřebitelů, ale i naší pověsti, stěžuje si část akcionářů potravinářského gigantu Nestlé. Blamáž řeší management jen několik týdnů před valnou hromadou.
redaktor
Už v dubnu se má konat ostře sledovaná každoroční valná hromadá potravinářského koncernu Nestlé. Švýcarská nadnárodní společnost se sídlem ve Vevey produkuje širokou škálu potravin od dětské výživy, přes čaje a kávu, až po cukrovinky známých značek (třeba Kit Kat a Smarties). Působí rovněž v České republice, kde roku 1992 získala v privatizaci značku Orion.
Právě cukrovinky, polotovary a instantní jídla však nyní leží v žaludku části akcionářů koncernu. Ti po vedení firmy požadují, aby v dalších letech výrazně více cílilo na produkci zdravých alternativ.
„Společnost Nestlé opakovaně nezveřejnila, jak hodlá změnit poměr svých prodejů ve prospěch zdravějších potravin. Proto museli znepokojení investoři předložit usnesení k výročnímu shromáždění společnosti, které se má konat v dubnu," potvrdila Catherine Howarth, výkonná ředitelka organizace ShareAction, která koordinuje aktivity nespokojených akcionářů. O iniciativě skupiny, která dohromady spravuje aktiva v hodnotě 1,68 bilionu amerických dolarů, informuje list Financial Times.
O co akcionářům jde? Nestlé prý sice dlouhodobě tvrdí, že investuje do produkce a propagace zdravějších potravin, ve skutečnosti však nadále významně profituje z těch, které podle výživových expertů mají do jídelníčku člověka patřit spíše jen okrajově.
Cíle, které si společnost stanovuje prostřednictvím výročních zpráv a strategií jsou údajně buď velmi obecné, nebo je lze obejít. „Pokud si Nestlé stanovilo, že do roku 2030 zvýší prodeje výživově hodnotnějších výrobků o 50 procent, pak toho lze dosáhnout třeba jen tím, že se bude prodávat více kávy nebo dětské výživy,“ nelíbí se akcionářům.
Management Nestlé však oponuje, že široké portfolio produktů umožňuje, aby si spotřebitel vybral z různých alternativ. Společnost prý naopak prostřednictvím svých společensky odpovědných aktivit (CSR aktivity) pomáhá spotřebitelům vést aktivní život. Na části produktů je také vyobrazeno takzvané nutri score, které prostřednictvím barevné škály označuje, zda výrobek obsahuje živiny, které jsou odborníky hodnoceny pozitivně, nebo zda si je jejich příjem nutné více hlídat, což se typicky týká cukru.
„Nesouhlasíme s tím, že bychom měli cílit na omezení růstu v konkrétních oblastech našeho portfolia. Pokud oslabíme cenné značky naší nabídky, vytvoří to pouze příležitostí pro naše konkurenty," reagoval mluvčí Nestlé pro Financial Times. Management se o tom bude snažit akcionáře přesvědčit během diskuze na dubnovém shromáždění.