Všechna plná políčka. V průmyslových parcích není místo
Průmyslové zóny jsou kvůli covidu plné. Zboží není kam dávat, na obzoru je zdražení.
Když zástupci společnosti Tchibo oznamovali v polovině května nové smlouvy pro své distribuční centrum, šlo o největší transakci svého druhu v prvním čtvrtletí. U Chebu firma získá prostory přesahující sto tisíc čtverečních metrů. Jenže není čas na to, otevírat šampaňské. Zatímco v Česku řádila pandemie čínské chřipky, zmizela téměř veškerá volná kapacita v průmyslových parcích. Kolem Prahy je nyní jejich obsazenost dokonce 99,1 procenta. A nové vznikají jen pomalu. Logickým vyústěním této rovnice je zdražování, které obchodníci přenesou na spotřebitele v ceně zboží.
Střemhlav vzhůru
Stejně jako zpráva z Chebu vypadají celková čísla nových skladů a výrobních hal impozantně. Čtvrtletní poptávka vzrostla podle BNP Paribas Real Estate meziročně o 191 procent. Pronajalo se totiž 760 tisíc čtverečních metrů industriálních ploch, což je více než polovina objemu celého loňského roku. Další zpráva je ale napsaná mezi řádky statistik. Zboží už v Česku není kam dávat. Koneckonců nové pronájmy tvořily jen třetinu onoho čísla. Zbytek je prodlužování stávajících smluv, protože obchodníci měli oprávněný strach o to, kam v příštích letech své zboží uloží.
„V nejzajímavějších lokalitách už není kde stavět. A není to zdaleka jen tím, že prostor fyzicky dochází. Pozemek s napojením na infrastrukturu s vhodnou kapacitou, podporou obce a platným stavebním povolením začíná v českém prostředí připomínat bájného jednorožce,“ komentuje Pavel Sovička, ředitel společnosti Panattoni pro Českou republiku a Slovensko. Firma patří k největším světovým developerům a kromě Amazonu v Dobrovízi má na kontě i podpis smlouvy s Tchibem, o kterém byla řeč v úvodu.
Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot