Hrot24.cz
Virtuální tenisky já mám

foto Hiroto Kai

Virtuální tenisky já mám

Oděvy pro virtuální svět se prodávají za měnu ještě méně pochopitelnou než krypto

Petr Weikert

Petr Weikert

redaktor

Na tomto byznysu je všechno virtuální, jen peníze jsou opravdové. Digitální umělec a japonský nadšenec Hiroto Kai navrhl kimona po 140 dolarech za kus a za tři týdny vydělal kolem dvaceti tisíc dolarů. Jenže je to trochu fejk. Kai není tak docela Japonec a jeho kimona ve skutečnosti neexistují.

Řeč je o grafickém „oblečení“ pro avatary ve virtuálních světech, což je byznys budoucnosti, do něhož se pomalu pouštějí i světové módní značky jako Louis Vuitton, Burberry či Gucci.

Vesmír, na nějž Hiroto Kai i světové značky upínají svou byznysovou pozornost, dostal ve sci-fi název už v roce 1992, jmenuje se metaverse a jde o virtuální sdílený prostor. Lidé jsou v něm někým jiným než v reálném životě, podobně jako Hiroto Kai, který se podle agentury Reuters jmenuje Noah a bydlí v New Hampshiru.

Návrhářem na plný úvazek

Jak jsou lidé do svých virtuálních „já“ zamilovaní a jak je hýčkají, ukazuje nejlépe jeho byznysová story. Za tři týdny vydělal tolik, co za rok v zaměstnání. S prací v obchodě s hudbou tedy skončil a je teď návrhářem na plný úvazek. Jeho šaty lze koupit ve virtuálním světě Decentraland za takzvané nezastupitelné tokeny. Jen tyto dvě vztahové rovnice, tedy šaty a Decentraland, vytvořily podle serveru NonFungible.com za rok 2021 objem 750 tisíc dolarů.

Nezastupitelný token (NFT) je pak platidlem budoucnosti. Jde o položku na blockchainu, což je jakési podhoubí pro kryptoměny - účetní kniha, která je spravuje. Jenže zatímco jsou kryptoměny zastupitelné - jedna je jako druhá -, token je něco jedinečného a autentického. Každý je krytý digitálním certifikátem potvrzujícím pravost dané věci. Může to být klidně i vlastnické právo k nemovitosti, v reálu jde ale nejčastěji o různě hodnotné sběratelské kartičky. Při koupi tokenu je majitel zapsán na blockchainu a získá přístup ke koupenému digitálnímu předmětu. Že nejde o úplný podvod, potvrzuje třeba fakt, že digitální obrazy takto prodává digitální platforma aukčního domu Christie’s.

Ve virtuálních světech lze samozřejmě za krypto či tokeny pořizovat kdeco. Obchod s módou se ale tak rozjel, že přitáhl pozornost globálních hráčů. Značka Louis Vuitton spustila dokonce vlastní hru s NFT, firma Burberry vytvořila značkové příslušenství pro hru Blankos Block Party. Gucci prodal oblečení pro avatary hře Roblox.

Rychlá móda

Nápadu se chytili i další pionýři. Stavějí virtuální obchodní domy (má ho samozřejmě i Decentraland) a jako u všeho v dnešní době se zde klade důraz i na ekologickou stopu. Devět procent Britů si třeba koupilo oblečení na internetu jen podle obrázku a nikdy ho nenosilo. Fenomén se jmenuje fast fashion a právě proti této věci zatěžující planetu mají virtuální obchody pomoci bojovat. Pokud se oblečení nikdy nevyrobí, nezanechá ekologickou stopu. A může se neobnošené dál prodat.

Společnost RTFKT tak třeba prodává za NFT limitovanou edici virtuálních tenisek, které lze „nosit“ v některých virtuálních světech nebo na sociálních sítích pomocí filtru, říká Steven Vasilev, spoluzakladatel a generální ředitel RTFKT. Společnost vykázala tržby ve výši sedmi milionů dolarů, přičemž tenisky s omezenou edicí se prodávají v aukcích za deset tisíc až šedesát tisíc dolarů. Zatímco většině zákazníků je prý mezi dvaceti a třiceti roky, některým je i pouhých patnáct let. Firma nabízí tokeny proměnit i v reálnou obuv, ale mnoho zákazníků v tomto segmentu podle Reuters nemá.

NFT trh měl na konci loňského roku hodnotu kolem 340 milionů dolarů, od té doby se na něm však uskutečnilo několik velkých obchodů a velmi pravděpodobně vzrostl. Ano, přesná čísla nejsou k dispozici, stejně jako není úplně rozkryté pozadí tohoto fenoménu. Investoři upozorňují, že jde o velmi rizikový trh, ještě vrtkavější než samotné kryptoměny. Zatím ale utěšeně roste a „falešný Japonec“ Noah se do obchodu s hudbou nevrací.