Válka o kostičky. Lego upozorňuje celníky na výrobky konkurence
Zásilku čínských výrobků, kompatibilních s produkty Lega, na žádost dánské firmy zadrželi celníci v Německu. V komunitě sběratelů stavebnic se vede spor, zda je postup Lega férový, nebo už překračuje běžná pravidla konkurenčního boje.
Kdo si někdy v dětství hrál s plastovými dílky a postavičkami ze stavebnice Lego, většinou už na ně nedá dopustit, i když se na trhu objevuje řada napodobenin. Dánská firma, kterou založil tesař Ole Kirk Christiansen v roce 1932, se snaží proti konkurenci, jež její výrobky napodobuje, tvrdě vystupovat. Kromě právních bitev svádí i celní šarvátky.
V Německu donutila místní úřady, aby zásilku čínské stavebnice Qman (na českém trhu se prodává s tím, že je kompatibilní s dánským originálem) zadrželi celníci. Jednalo se o zboží v hodnotě 60 tisíc eur (1,6 milionu korun). Později ale většinu stavebnic úřady uvolnily.
O postupu celníků informoval majitel objednaného kontejneru s čínskou stavebnicí Thorsten Klahold, jenž provozuje televizní kanál Johnny’s World na portálu YouTube. Věnuje se srovnávání stavebnic Lego s ostatními, konkurenčními výrobky, včetně kostiček od společnosti Qman, které také prodává. Lego považuje konkurenci za nelegální, protože porušuje evropskou legislativu v oblasti duševního vlastnictví.
Klahold naopak tvrdí, že tvrdý postup Lega je motivován zejména tím, aby si firma na trhu s hračkami udržela dominantní postavení a co nejvíce znepříjemnila život prodejcům čínských konkurenčních stavebnic, jež jsou výrazně levnější.
Německý podnikatel propaguje a prodává i čínskou konkurenci s tím, že se jedná o alternativní postavy i stavebnice k výrobkům Lega a je nemožné je v běžných kamenných prodejnách sehnat. Jeho počínání rozděluje celou komunitu sběratelů plastových kostiček. Někteří s kritikou Lega souhlasí, protože znemožňuje malým prodejcům prodávat alternativní stavebnice pro ty, kteří si drahý originál nemohou dovolit.
Naopak druhá část komunity vyznavačů unikátní dánské stavebnice souhlasí s tím, že se jedná fakticky „o čínský šunt“ a dánská ikonická značka má právo (a povinnost) se proti nelegální napodobenině bránit všemi prostředky.
Klahold se podle mínění některých kritiků navíc snaží budovat kult osobnosti na internetu tím, že vybírá od zákazníků peníze na prodej čínských stavebnic pro malé zájemce z dětských domovů. Německý podnikatel tuto iniciativu obhajuje s tím, že chce dánskému gigantu vyslat signál, že by měl upravit svou cenovou politiku.
Provozovatel stránek stonewars.de Lukas Kurth, jenž recenzuje stavebnice Lego, uznává, že se dánská firma musí bránit nelegální konkurenci, i když z takového souboje nemusí vycházet jako největší sympaťák.
Naklonované Lego
Problém je i v tom, že řada čínských výrobců začínala nejprve s kopiemi stavebnic Lego, jež nazývala klony Lega. Teprve v posledních letech investovala do vývoje originálních sad stavebnic.
Společnost Lego zdůraznila, že se stejně jako jiné velké firmy brání proti plagiátorům a spolupracuje s celními úřady po celém světě, aby pomáhaly chránit obchodní značku a duševní vlastnictví. Zákazníci Lega si pořízením stavebnice zároveň kupují záruku toho, že produkt má perfektní kvalitu a splňuje nejpřísnější bezpečnostní standardy, argumentuje mluvčí společnosti.
Dánský výrobce se dostal do sporu i s youtuberem Thomasem Pankem, jenž natáčí videa s recenzemi stavebnic Lega i dalších výrobců. Panke dostal varování od firmy, kde o konkurenčních výrobcích hovoří jako o Legu, s tím, že má tyto příspěvky odstranit. I když nakonec svolil, zůstává kritikem firmy, která je podle něj příliš agresivní při ochraně své značky. Jeho kanál sleduje téměř 700 tisíc lidí, což dělá PR oddělení dánské společnosti starosti.
Někteří fanoušci stavebnice si stěžují na snižování dříve vyhlášené kvality originálních kostiček. Zmiňují například stálost barev, které jsou vyráběny v různých továrnách po celém světě. Ceny stavebnic rostou, počet dílků se ale snižuje, namítl německý bloger Guido Gössler. Naopak kvalita čínských stavebnic se podle něj rok od roku zlepšuje.