Hrot24.cz
V Německu začala stávka strojvedoucích, ovlivní i spoje z Česka

InFocus.ee / Shutterstock.com

V Německu začala stávka strojvedoucích, ovlivní i spoje z Česka

Na německé železnici dnes večer začala stávka strojvedoucích nákladních vlaků společnosti Deutsche Bahn (DB), ke kterým se v noci na středu přidají jejich kolegové z osobní dopravy. Protest, jímž se odbory GDL snaží vymoci vyšší mzdy a kratší pracovní dobu, potrvá do pátečního večera.

S problémy musí počítat nejen cestující v Německu, odřeknuty budou i některé spoje z Česka. DB se snaží stávku právní cestou zastavit, pracovní soud ve Frankfurtu ale v pondělí rozhodl, že odbory GDL mohou protest uspořádat. DB se proto odvolaly k zemskému soudu, který o věci zatím jedná. Dráhy uvedly, že pokud dnes večer soud nakonec stávku zakáže, i tak budou vlaky ve středu jezdit podle nouzového řádu.

Stávka v nákladní dopravě začala v 18:00. Od středečních 2:00 se protest rozšíří i na městské, regionální a dálkové vlaky osobní dopravy. Při předchozích dvou stávkách v listopadu a prosinci nevyjelo asi osmdesát procent spojů, situace bude nyní podobná.

Dráhy předem vyzvaly cestující, aby od středy do pátku jízdu vlakem odložili, protože není jisté, jaké spoje se podaří vypravit. Vlaky, které nakonec skutečně vyjedou, budou zřejmě přeplněné. Lidé, kteří mají zakoupenou jízdenku na období stávky, ji mohou použít později, a to bez vázanosti na konkrétní vlak. Možné je také lístky a rezervace míst bezplatně vrátit.

České dráhy (ČD) uvedly, že vlaky EuroCity mezi Prahou a Berlínem budou končit v Drážďanech, odkud se také budou vracet zpět do české metropole. Noční vlaky z Prahy do Curychu jízdu ukončí již v Děčíně.

Odbory GDL se stávkou snaží domoci mimo jiné zkrácení pracovní doby z 38 na 35 hodin týdně při plné mzdě. Svaz požaduje rovněž zvýšení mezd o 555 eur (13 600 korun) měsíčně a vyplacení jednorázové protiinflační prémie tři tisíce eur (73 400 korun). Dráhy takové požadavky odmítají, protože by to podle nich zvýšilo náklady na personál o padesát procent. Jako kompromis navrhují zvýšení mezd o jedenáct procent a jednorázový bonus 2850 eur (69 700 korun). Podle DB si strojvedoucí ročně vydělají včetně příplatků a bonusů 45 tisíc až 56 tisíc eur (až 1,36 milionu korun).