Obavy ze změn klimatu? Česká generace Z není tak úzkostná jako mladí v zahraničí
Česká generace Z se snaží aktivně minimalizovat dopady svého životního stylu na životní prostředí. Tomuto přístupu se začínají přizpůsobovat i některé firmy.
Nenakupují rychlou módu, omezují leteckou dopravu, zjišťují ekologický dopad zboží a výrobků, konzumují vegetariánská či veganská jídla a upřednostňují elektromobily před auty se spalovacím motorem. Svůj vliv na životní prostředí se snaží aktivně snižovat drtivá většina českých příslušníků generace Z – podle průzkumu poradenské a technologické společnosti Deloitte dokonce 71 procent z nich.
Například fast fashion odmítají mladí Češi kvůli tomu, že podle vědců patří – spolu s ropnými a těžebními společnostmi – k největším viníkům změn klimatu. „Tímto i dalšími udržitelnými rozhodnutími tak motivují firmy k pozitivním změnám,“ říká Klára Jahnová z Deloitte.
V porovnání se zahraničím ale pociťují mladí Češi méně obav a úzkostí ze změn klimatu. Zatímco v tuzemsku je zažívá 45 procent příslušníků generace Z (lidé do 28 let), v dalších zemích, ve kterých průzkum Deloitte probíhal, jde o 62 procent z nich. Obavy z oteplování a dalších negativních důsledků změn klimatu se ale týkají i mileniálů, tedy lidí mezi 28 a 43 lety. V Česku se temné klimatické budoucnosti obává 39 procent takzvané generace Y.
Většina mladých Čechů (69 procent) se rovněž domnívá, že by firmy měly dělat více pro to, aby spotřebitelům umožnily činit udržitelnější nákupní rozhodnutí. „Poptávka po udržitelnosti roste – a přístup českých zákazníků se bude čím dál více blížit těm západním, zejména u mladých generací,“ tvrdí expert Deloitte na udržitelnost David Mejsnar.
Kritika ze strany zoomerů se ovšem netýká jen soukromého sektoru – také vlády by měly podle nich tlačit na firmy, aby se více zabývaly změnou klimatu. Myslí si to 59 procent mladých Čechů. „K udržitelnosti a k větší zodpovědnosti budou firmy nutit nejen zákazníci, ale také investoři, banky nebo různé regulace, což už se začíná dít. Vždy ale firmám radím, aby celou problematiku nevnímaly jen jako nutnost, ale zejména jako velkou příležitost,“ doplňuje Mejsnar s tím, že společnosti mohou například začít zlepšovat svou energetickou náročnost nebo lépe řešit recyklaci.
Průzkum Deloitte Gen Z and Millennials 2024 obsahuje odpovědi 500 respondentů z České republiky (300 respondentů Gen Z a 200 respondentů z generace mileniálů). Ty doplňují globální průzkum, kterého se dohromady účastnilo 22 841 respondentů ze 44 zemí napříč všemi kontinenty kromě Austrálie. Průzkum se uskutečnil od listopadu 2023 do března 2024.