Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Utrecht jako velký akumulátor. Nizozemské město použije elektromobily

Utrecht chce být prvním městem na světě, jež využije vozový park elektromobilů jako obří baterii. Auta mají pomáhat ukládat energii ze solárních panelů.

Utrecht jako velký akumulátor. Nizozemské město použije elektromobily
Otevření parkoviště s obousměrnými dobíjecími stanicemi v Utrechtu | foto We Drive Solar

V Nizozemsku je díky dotacím každé čtvrté prodané auto na elektrický pohon a vybavené akumulátory. Rozšíření elektromobilů chce využít město Utrecht a získat pomyslné první místo v globálním závodě o vytvoření obrovské baterie pro město, jež bude ukládat energii z obnovitelných zdrojů. Pokud bude koncept fungovat, chce inspirovat i další aglomerace po celém světě. 

Elektrický vozový park má sloužit jako rezervoár pro zelenou energii. K tomu je třeba stavět „obousměrné“ dobíjecí stanice. Už v září byl otevřen projekt solárních panelů nad parkovištěm s nabíjecími stanicemi. Fotovoltaických panelů je přes dva tisíce a pod nimi je 250 nabíječek, které fungují oběma směry. Zaparkovaná auta s akumulátory mohou sloužit jako záložní zdroj energie. Má se tím obejít současný problém, že je výstavba velkých bateriových úložišť stále nákladná. 

„V zásadě vidíme dva megatrendy: jsme svědky nárůstu výroby energie z obnovitelných zdrojů a zároveň enormního nárůstu počtu elektromobilů na trhu,“ vysvětlil ředitel společnosti We Drive Solar Robin Berg, který spolupracuje s místní radnicí. 

Jeho společnost buduje novou síť obousměrných nabíječek. Je přesvědčen, že takové řešení umožní, aby energetická transformace probíhala efektivněji a levněji bez velkých investic do energetických sítí. Akumulátory z aut se mají stát „nárazníkem“ pro vyvažování energetického systému, který bude stále více závislý na slunci a větru. 

Solární panely vznikly na parkovišti pojišťovny ASR Nederland. Energie slouží jak pro potřeby administrativní budovy, tak pro nabíjení aut, když panely vyrábějí elektřinu. V noci mají zaparkovaná auta posílat energii do budovy, aby mohla pojišťovna stále využívat zelený zdroj. ASR celý projekt spolufinancuje, podílí se na něm také Technická univerzita Twente. 

Flexibilita na prvním místě

„Skutečně to vnímáme jako řešení založené na celé síti, auta máme na různých místech a poskytují místní flexibilitu, ale také flexibilitu pro celou síť,“ vysvětlil Berg. Virtuální chytrou baterii považuje za systém, jenž se bude v následujících letech stále častěji prosazovat. V ostatních částech Utrechtu už bylo nainstalováno několik stovek chytrých nabíjecích stanic, které mohou poskytnout další kapacity pro ukládání energie.

Systém limituje především to, že většina elektromobilů na trhu neumí posílat elektřinu zpět do sítě. Firma We Drive Solar spolupracuje s řadou výrobců, aby systém mohl co nejlépe fungovat. Jedním z vozů, které podporují obousměrné nabíjení, je Hyundai Ioniq 5. Dalšími vozy jsou Nissan Leaf, Renault ZOE nebo Kia EV6. Například automobily Tesla to neumějí. Utrecht navíc počítá s tím, že pořídí veřejnou flotilu 150 sdílených elektromobilů, které budou sloužit také jako záložní baterie. 

Berg vysvětlil, že se akumulátory v autech nikdy úplně nevybijí, spíše půjde o proces krátkodobého vybíjení a dobíjení, aby se co nejméně snižovala životnost baterií. Univerzita v Utrechtu spočítala, že pro vyrovnání veškeré poptávky a nabídky po zelené elektřině ve městě, kde žije 360 tisíc obyvatel, bude „stačit“ mít v záloze u stojanů deset tisíc aut s kabelem. To je méně než desetina elektromobilů, které nyní jezdí po Utrechtu. Navíc nejpozději v roce 2030 bude v zemi sýrů a kanálů zakázán prodej nových aut se spalovacími motory.

Propagátoři myšlenky využití baterií v autech pro stabilizaci sítě argumentují navíc tím, že vozy stojí většinu času, přes devadesát procent během 24 hodin, zaparkované a nepoužívají se. V této době mohou pomoci při poskytování flexibility sítě a stát se městskými powerbankami. 

Historické město, které leží čtyřicet kilometrů jižně od Amsterodamu, je již nyní průkopníkem zelených projektů. Má jednu z nejlepších sítí cyklostezek na světě, auto tu vlastní méně lidí než v jiných aglomeracích. Plánuje se zde také výstavba nové čtvrti bez aut pro dvacet tisíc lidí.