Umírá kino? Letošní sezóna bude bojem o přežití, Hollywood čelí nejhoršímu létu za 20 let
Letní sezóna v kinech v roce 2024 se rýsuje jako jedna z nejslabších za poslední dvě desetiletí. Analytici předvídají výrazný pokles tržeb oproti loňskému roku, kdy se celkové letní tržby vyšplhaly na 4,1 miliardy dolarů. Za tímto propadem stojí hned několik faktorů.
šéfredaktor
Hlavním viníkem jsou loňské stávky v Hollywoodu, které zbrzdily produkci a odložily premiéry novinek. Tradiční letní taháky od Marvelu se tentokrát v květnu neobjeví poprvé od roku 2009, a tak chybí silné taháky, které by do kin nalákaly davy fanoušků. Slabý start letní sezóny jen podtrhuje nízký zájem diváků – například film Kaskadér (v originále The Fall Guy) s Ryanem Goslingem a Emily Blunt nedosáhl očekávaných výsledků během svého premiérového víkendu.
„Filmoví kritici mohou být unaveni superhrdiny, pokračováními a remaky. Ale Hollywood a kina po celých Spojených státech zjišťují, co nedostatek spandexu, pláštěnek a dalších charakteristických znaků miliardové akce znamená pro pokladny kin,“ glosuje prestižní americký deník LA Times.
„Naposledy se tržby za letní sezónu, která je výsledkově klíčová i pro celý zbytek roku, vyšplhaly na pouhé tři miliardy dolarů (nepočítaje pandemií postižené roky 2020 a 2021) v roce 2000, kdy byly lístky do kina levnější než nyní,“ dodává ještě list.
Analytici nicméně zdůrazňují, že letošní léto by se nemělo hodnotit pouze podle výše tržeb. Důležitá je i kvalita filmů a celkový zážitek z návštěvy kina. Mezi slibné letní premiéry podle mnohých z nich patří Království Planeta opic nebo Furiosa: Sága Šíleného Maxe. Tyto filmy slibují napínavou podívanou a originální příběhy, které by mohly diváky do kin přilákat i bez podpory zavedených značek světa komiksových superhrdinů.
Zda se letošní léto stane pro kina katastrofou, ukáže až čas. Je ale jisté, že jde mimo jiné o dědictví rozsáhlé stávky, která v nedávných měsících ochromila Hollywood. „Měli jsme šest měsíců stávek, které ochromily výrobu, alespoň v USA,“ řekl Ryan Faughnder z LA Times pro web KCRW.
„Lidé nemohli točit filmy, hrát v nich, ale ani je propagovat. Studia byla nucena odkládat, odkládat a odkládat. Výsledky toho vidíte: nabídka filmů je mnohem užší, než na jakou byla kina zvyklá,“ doplňuje.