Vývozce českých zbraní: Ukrajinci jsou nároční, nekoupí cokoli
Český zbrojařský holding Czechoslovak Group je v první linii dodavatelů zbraní pro Ukrajinu a těží z rostoucích cen.
Obchodní ředitel Excalibur Army a CSG Land Systems Richard Kuběna ví, že válka na Ukrajině je pro celou skupinu jedinečná příležitost. Ceny zbraní a těžké techniky totiž podle Kuběny rostou o desítky procent. Ukrajinci je ženou vzhůru, a sami sobě tak prodražují další válečné investice. Zároveň jsou tvrdí obchodníci, o cenách vyjednávají a rozhodně nekoupí všechno za každou cenu. Přesto během dvou měsíců doslova vyluxovali sklady českých zbrojařů.
Češi jsou premianti ve zbrojní pomoci Ukrajině. Je to díky reakci státu, nebo spíše firem, které byly připraveny?
Je to jednoznačně kombinace více faktorů. Češi jsou národem, který má blízko ke slovanským národům. A když na Ukrajině vypukla válka, měli jsme všichni velkou vůli pomáhat. Ve firmě jsme okamžitě přijali několik rodin našich obchodních partnerů, které jsme dostali ze země a zajistili jim ubytování v Česku. To je jeden pohled. Ten druhý je byznysový, samozřejmě je to příležitost, jak realizovat významné obchody.
Jak moc důležitou roli v tom hraje ministerstvo obrany?
Podpora české vlády je neskutečná. Na ministerstvu obrany vznikl kolem náměstka Tomáše Kopečného a ředitele agentury AMOS Aleše Výtečky tým, který má na starosti koordinaci všech dodávek na Ukrajinu a odvádí neskutečnou práci. Komunikujeme v sedm hodin ráno i v deset večer, v sobotu, v neděli. Když přijde požadavek a dostaneme potvrzení konečného uživatele, exportní licenci máme vyřízenou za několik hodin. Když potřebujeme o víkendu proclít zboží, které Ukrajinci o víkendu chtějí, dokážou zařídit, že celník jde v sobotu do práce. Před válkou něco nemyslitelného.
Měsíc až dva. Pokud se nejednalo o nějaké komplikované teritorium. Dnes je devadesát procent licencí, které se týkají Ukrajiny, vyřízeno za den, maximálně dva.
Jak prodej zbraní na Ukrajinu funguje? Kdo za zboží vlastně platí?
Máte několik zdrojů financování. Prvním je ukrajinské ministerstvo obrany. To si stanovilo nějaké priority a urgentní potřeby zadává svým exportním a importním firmám, které pak zboží poptávají v zahraničí. Dobře vědí, koho oslovit. My jim neustále aktualizujeme naši nabídku. Pak jsou tu zahraniční dary. Nejvíc peněz na podporu Ukrajiny dávají Američané. Ti to realizují hlavně přes své firmy. Ale i my máme několik amerických partnerů, kteří si zboží koupí od nás a pak ho posílají na Ukrajinu.
Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot