TikTok už není jen pro děti. Ve světě se stává hlavním kanálem pro politiky, sází na něj i Babiš
Kontroverzní sociální síť TikTok se ve světě stává hlavním komunikačním kanálem politiků. Například hlavní kandidáti prezidentské volby v Indonésii vedou svůj souboj především přes krátká videa. Mladé potenciální voliče na TikToku oslovují i čeští politici. Bez ohledu na možná rizika.
redaktor
Za běžných okolností dění v Indonésii pravděpodobně běžného Středoevropana příliš nezajímá. Ukazuje se však, že pro zájemce o politiku může mít zvláštní význam. Poměrně zásadně jsou zde zastoupeni lidé z generace Y (narození v letech 1981-1986) a generace Z (narození v letech 1997-2012). Spolu tvoří takřka 60 procent indonéské populace. Jsou aktivní v digitálním světě, drtivá většina z nich je registrována na sociálních sítích. Proto se na této zemi dá ilustrovat, jak se posouvá vliv jednotlivých internetových platforem na politické rozhodování občanů.
Z reakcí Indonésanů se mohou poučit volební štáby i jinde ve světě, kde bude význam mladších lidí postupem času narůstat.
Běžná média oslabují
Vliv médií v Indonésii podobně jako v jiných státech klesá, oproti tomu přímý zásah občanů prostřednictvím účtů politiků na sociálních sítích je rostoucí. Dokonce natolik, že komunikační týmy kandidujících politiků se při televizních vystoupeních kandidujících osobností více než na samotný výkon v televizi zaměřují na to, jak o tomto vystoupení referovat přes sítě. Naprosto výsadní postavení tu má přitom sociální síť TikTok. Jak informuje americká televizní stanice CNBC, se 125 miliony aktivních uživatelů měsíčně je Indonésie druhým největším trhem TikToku.
„V roce 2019 to byly volby Instagramu. Letos jde o volby TikToku,“ uvedl k tomu Aryo Seno Bagaskoro, mluvčí prezidentské kampaně Ganjara Pranowa, jednoho z favoritů na prezidentský post v Indonésii. Každý z trojice uchazečů se snaží zaujmout způsobem, který se pro váženou funkci v čele státu na první pohled nemusí jevit jako odpovídající. Při podrobnějším zaměření na voličskou strukturu to však dává smysl.
Tanec, postel, tučňáci
Například Prabowo Subianto, ministr obrany, se na jednom z předvolebních shromáždění roztančil způsobem, že i někdejší britská premiérka Theresa Mayová bledne závistí. Podivné trhavé pohyby nicméně vzbudily velkou pozornost a řada mladých lidí je nyní napodobuje ve vlastních videích. Jeho volební štáb je nadšený: žádná diskuze o problematice bezpečnosti a obraně, jíž se kandidát dlouhodobě zabývá, by nebyla takovým internetovým hitem.
Pozadu nezůstává ani někdejší guvernér Jakarty Anies Baswedan. Ten se mladé snaží zaujmout tím, že má podobný hudební vkus. Jako jinde ve světě, i Indonésie je uchvácena vlnou takzvaného K-popu, tedy původně jihokorejského podžánru popu. „Politický vliv K-popu v Indonésii a dalších zemích jihovýchodní Asie stoupá a není radno jej podceňovat. Velký počet a oddanost udělaly z indonéských fanoušků K-popu opravdu velmi silnou skupinu na sociálních sítích,“ popisují autoři ze speciální podstránky webu University of Melbourne. Jak toho Baswedan využívá? Pouští klipy K-popových interpretů na mítincích. A když se mu nějaká písnička líbí, nadšeně ji sdílí na TikToku. Občas si i sám zanotuje. Dokonce si s mladými popovými hvězdičkami posílá přes sítě vzkazy plné sympatií.
A konečně třetí kandidát, bývalý poslanec Ganjar Pranowo přes TikTok sdílí své nadšení z tučňáků. Tato zvířata prý miluje a věří, že podobně to mají i jiní Indonésané. Jako internetový meme se pak šíří jeho zkoušení postele. Pohodlně se v ní uloží, ještě se v ní zavrtí. Výraz uspokojení na jeho tváři je všeříkající. I on se tak snaží ukázat, že není nějakým zkostnatělým, suchým politikem, ale má smysl pro humor a rád si užívá.
Riziko, které skoro nikoho nezajímá
Zatímco v USA a řadě evropských zemí je TikTok vnímán jako kontroverzní síť pro mladé, v Indonésii boří rekordy zájmu a problematiku ochrany osobních údajů tu alespoň v aktuální předvolební vřavě nechávají na druhé koleji. Jak bylo řečeno, na TikToku ve velké míře figurují všichni prezidentští kandidáti.
Připomeňme, že na kontroverzní sociální síti figuruje třeba i bývalý český premiér Andrej Babiš. Ten tak neřeší doporučení Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost, podle něhož by lidé měli zvážit využívání této sítě, nejlépe zrušit registraci a aplikaci smazat. „Obava z možných bezpečnostních hrozeb vyplývá především z množství shromažďovaných dat o uživatelích a způsobu, jakým jsou sbírána, nakládání s nimi a v neposlední řadě také z právního a politického prostředí Čínské lidové republiky, jejímuž právnímu prostředí je podřízena společnost ByteDance, která vyvinula a provozuje sociální platformu TikTok,“ varoval úřad.
Babiš však na TikToku i přes varování provádí různé skopičiny. MasivnÍ odezvu mělo třeba jeho drbání prasete. Zda mu to zvyšuje šance, že ve volbách obdrží i hlasy mladé generace, je otázkou. Podle pravidelného průzkumu agentury STEM se podpora Babišova ANO pohybuje u mladých voličů ve věku 18-29 let kolem patnácti procent.
Premiér Petr Fiala (ODS) svůj profil na síti nemá, po varování NÚKIB jej zrušil i Úřad vlády. Babiš však neúčasti Fialy na síti dobře využívá. Parodoval zde třeba nepovedenou komunikaci premiéra ohledně ceny pomazánky Nutella.
TikTok je aktuálně nejpopulárnější sociální sítí u dětí a mladistvých. Jeho doménou jsou zejména velmi krátká videa. Síť používá více než miliarda uživatelů po celém světě. V obchodech Apple Store i Google Play se pyšní statusem „nejvýdělečnější“ v kategoriích sociální sítě. Lze zde kupovat virtuální předměty či posílat „dýška“ pro tvůrce obsahu.
Jak uvedla společnost Finbold, jen na nákupech svých uživatelů TikTok denně vydělá více než 2,5 milionu dolarů. V částce nejsou započteny příjmy z všudypřítomné reklamy. V USA je síť prošetřována z důvodu závadného obsahu pro děti, zaznamenány byly i případy sexuálního obtěžování dětí. Bývalý prezident Donald Trump během svého mandátu dokonce dekretem stahování aplikace do telefonu zakázal. Účinnost ale pozastavil soud, dekret nakonec spadl pod stůl s nástupem vlády Joe Bidena.